Showing posts with label Aqish @MRSM Tun Ghafar Baba. Show all posts
Showing posts with label Aqish @MRSM Tun Ghafar Baba. Show all posts

July 8, 2025

Balqish @ Persiapan Untuk Perkhemahan

Sabtu yang lalu, datang ke TGB membawa alat perkakas Pandu Puteri untuk Aqish. 

Aqish dalam proses membuat projek file RAJA, 
Buku /file RAJA adalah peringkat yang tertinggi untuk Renjer.
Sekiranya berjaya dan lulus, anugerah RAJA akan disampaikan oleh Permaisuri Agong.
Untuk wakil dari TGB, aqish seorang sahaja tahun ini.

Lusa 10/7/2025 hingga 13/7/2025

Aqish ada Perkhemahan Pandu Puteri MRSM Semalaysia Peringkat Kebangsaan 2025
bertempat di MRSM Serting. 

Untuk file Remaja telah pun selesai dan berjaya (lulus) & 
telah mendapat anugerah dari DYMM Tengku Permaisuri Selangor Tengku Permaisuri Hajah Norashikin bertempat di Hotel Concorde Shah Alam pada 14 April 2025.

Sementara tunggu mama dan papa sampai, aqish siapkan dulu beberapa kriteria dalam perkhemahan yang wajib dihantar nanti, salah satunya adalah melukis. Kami sampai agak lewat disebabkan hiway sedikit jem, kelam kabut juga nak pergi mendobi, nak cari perkakas untuk persiapan camping.

Sebahagian rakan-rakan aqish yang membantu. Rakan-rakan yang akan turut serta seramai 16 orang terpilih  selepas di interview oleh guru Pandu Puteri. Mereka akan menolong aqish untuk pemotongan kayu, ikatan dan lain-lain. Pendek kata, mesti peka dan ada pengalaman dalam ikatan.
Dah lewat petang, semua dah siap berkemas nak balik dorm sebab 7.15pm ada kelas mengaji.
Kayu yang kami bawa dari rumah. Pinjam kayu Wardina. Kayu Aqish yang kecil-kecil dekat Wardina, dah terbalik pulak...tak sempat nak pergi ambil dekat Wardina. Kayu ini kegunaannya untuk membuat tempat cuci pinggan, rak pinggan dan lain-lain dengan mengunakan format ikatan.

Papa telah cuba membuat sinki DIY. Kita cuba pakai bekas 4 segi, konon-konon mcm sinki 4 segi. Alhamdullilah berjaya cubaan kedua

Cubaan pertama gagal, bila lubang sinki (saluran getah sink) terlebih besar. Maka kenalah kekedai beli yang baru. Beli peralatan seperti besen, getah saluran mesin basuh (dijadikan getah saluran sink), gam uhu, marker, pisau. Alatan sampingan pula, bekas air sebagai air dari paip untuk cuci pinggan dan lain-lain dan juga besen-besen lain.

Bahan-bahan plastik beli dekat kedai alat perkakas plastik.
Sepasang Kebaya untuk malam persembahan.