August 12, 2010

Mama @ Makan Malam Dan Puasa

Melalui eksperimen/pengalaman yang mama dah lakukan...(dlm artikel memang tak der  tulis) maka mama sudah mengadaptasikan sessi pemakanan mama. Mama suka nak tgk apa implikasinya selepas mama dah  buat/lakukan sesuatu ekperimen tu..nie salah satu ekperimen mama :)



Nie salah satu jadual pemakanan mama yang mama notes dlm hp..sebab senang nak belek...senang nak ingatkan kembali. Ini cuma perancangan sebulan sebelum puasa dahulu, tp bila dah merasai suasana puasa, sehari sebelum puasa dan juga puasa hari semalam, bila dah berbuka ada mcm-mcm aktiviti dgn anak-anak...maka kesimpulannya mama kena makan sekerap yg mungkin...tak blh ikut jadual mcm kt atas nie.

Kalaou ikut jadual tu ada 6 sessi pemakanan yg mama perlu ambil sepjg waktu malam. Tapi memandangkan masa yang agak ketat, maka mama praktikan makan/minum yang kerap spjg malam.

Sebab apa 6 sessi? Sebab ibu-ibu yang menyusu harus mengambil pemakanannya sebanyak 6 sessi dalam satu hari. Maka bila dah berpuasa sepjg hari, mama adaptasikan sessi itu ke waktu malam.

Kerana waktu malam sahaja peluang/ masa untuk kita minum/makan. (konon-konon mlm jdk siang, siang jdk mlm...hikhikhikhik).

Jadual makan itu juga berkesimbungan dengan jadual mengepam, tapi disebabkan jadual pengepaman ada yg dah di ubah, maka kesimpulannya mama kena makan/minum lebih kerap.


Bangun pagi tadi, minum air masak + 3biji kurma. Lepas tuh mengepam pukul 4am, sambil ngepam sambil mkn 2 keping roti planta, tamak tuh buat 3kpg...tapi tak abis sekeping, sbb dah rasa kenyang...(dan planta bgs di ambil dlm pemakanan islam). sambil siap-siapkan hidangan, mama makan buah plak, sambil-sambil buat benda lain, minum air, last baru makan benda berat (spagetti), kurma and last minum air msk+susu segelas.

Bulan puasa jamu mama tak makan...sebab kurang minum air, nanti rasa panas plak.
Segala supplement omega3, citric c, kalsium & obimin ambil sebelum tidor.



PS: Mama-Mommy-Ummi, mari makan kerap, sekerap yg boleh :) hehehehhe ingat tak sapa yg suka mengunyah sepanjang masa??









Lembu/kambing.................ampon...kak mieja gurau jerk....adehhh perut munyik-munyik lagik..... :)



8 comments:

Nieza Ishak said...

tue la kan,
makan kena kerap ...

malam ni haku makan banyak ..
time gini tengok planta pun sedapppppppp mieja wehhhh ...

uwaaaaaa

Zaidah said...

nak tiru mamalah...nak produce susu mudah skit kan...10q

Nurul Aznil said...

Salam,

huhuhu, kiranya tak 'berdosa' la malam tadi me selang salad, mangga, belimbing, jambu batu then coklat, susu coklat then nasi lagi?

syoknya!!!

kmieja said...

NIEJA: a'ahhh makan kerap-kerap...selagi tak tidor tu, keje mengunyah jerk...boleh gitu? hehehheheh...


ZAI: sila-sila...makan kerap, sebb biasanya lepas berbuka, kita mcm tak der masa nak makan kerap-kerapkan...sibuk sana sini, sudahnya terlupa nak makan/minum.

SHIN:hehheheheh bgs tuh sekerap yg mungkin...mengunyah jerk...:)utk 1hari punya stok dlm perut utk dijadikan susu...semua zat terus /mengalir kesusu kita....

Momma Mia said...

makan kerap ek... kene siap2 letak dlm bilik nih... mudah takyah turun naik...

sronok nak tau hasil eksperimen k.Mieja tuh..

cik_ah82 said...

wah..kak mieja bangun kul 4 tu terus untu siapkan sahur la ek..org kena kuatkan semangat cam kak mieja gak ni..huhu

hah said...

i nak follow uuuu...hehe

Ammi Sara said...

memang tu feveret ku kak mieja, makan sekerap mungkin. cuma mungkin sara ni bertuah sikit tak perlu berkerja di luar spt mama lain tp cabaranya lain, bila direct feeding ni susahnya lain, waidi suka gayut je. mana2 pun BF mummmies mmg kena kuat makan kan, hehe..