October 26, 2011

Balqish & Impetigo

Balqish tiba-tiba kena impetigo
kalaou nama dalam bahasa melayu tak sure
sebab tak pernah ali+allysha kena masa kecik-kecik dulu

kalau nak tau pasal impetigo, boleh googgle 'impetigo'

masa balik dari nesery petang tu
nampak tangan balqish mcm kulitnya meletup kena api dan berlubang
ada air bisa dalam tu
ingatkan biasa-biasa jerk
tapi esoknya tengok dah semakin besar
sebab balqish suka kopek-kopek luka tu
dekat dahi pon ada tapi tk seteruk dekat tangan

hari sabtu dah ada yg baru pulak
risau sebab masa tu tak tau itu sakit/kudis ke hapa apa sebenarnya
impetigo nie cepat sangat jadi luka besar
hari ketiga dah jdk besar mcm gambar kat bawah nie

hari sabtu call dr. afifah dia dah start cuti hari ahad
memang tak sempat nak kejar dia hari sabtu tu
sebab klinik dr afifah tutup pukul 12.30tghari
pagi sabtu ada grading taekwando allysha
koman-koman habis dalam pukul 12.00lebih
memang tak sempat nak kejar dr. afifah

alternatif lain jumpa dr. ruzaina
dr. ruzaina specialised dalam kulit
bila jumpa dr ruzaina, dia kata itu impetigo
kena monitor agar balqish tak demam
sangat bahaya bila demam, sebab kuman tu boleh attack buah pinggang
waaaa sangat seram bila dengar


dugaan betul
nak bagi ubat dekat balqish
rupanya dia dah bijak tk nak makan ubat
boleh dikirakan balqish makan ubat dlm setahun berapa kali jer
kecik tu jarang sangat demam
kalaou demam pon tak pernah makan ubat, kalau selsema baik dgn sendiri
makanya nak bg makan ubat adalah sangat siksa :(:(
pegang kaki tangan
tp otak yg bijak sikecik tu
masuk mulut jerk ubat tu disembur-sembur
memang langsung tak masuk

harapkan antibiotik sapu dekat tempat luka tu jerk
hati sangat susah bila kenangkan bg ubat kat balqish tak berjaya
otak ligat berpikir nak buat macamana


sebelum tidor memang balqish akan mandi dulu
bg bersih-bersih wangi-wangi
maka mama terpikir alternatif lain adalah memandikan air mandian  FVR
cuci tempat luka tu dengan FVR

FVR tu sebenarnya utk cuci sayur & buah buahan
tp sebab FVR boleh diutilisekan utk
penyakit kulit/luka/panau segala yg berkaitan dgn kulit
mama try dekat balqish

kesannya nampak dah kering sikit hari ke 6 ini.

Teruk sangat gambar paling bawah: Hari ke-3 , Gambar Atas: Hari ke-5 dah beransur kering. Hari ke-4: dahi balqish ada jugak tp dah semakin kering sebab dia tak usik kat situ.

9 comments:

Huraizah said...

Kesiannya kt adik kecik nie... Agak2 berparut x ek?? Kena betpantang jugak nie... Jgn bg mkn mknan gatal2 ( telor ...aym...
Anak sy pulak demsm campak..

-iLLa- said...

try kak bg d minum monavie...

asmaa said...

anak saya no.3 pernah kena semasa umur 2thn,ia pulak ada ekzima,jd mengaruk aje. kali pertama kena, ia sembuh,muncul kali kedua, doc kata ia berjangkit,apabila seminggu tak sembuh,check ngan doc panel sekali lagi,ia ckp paru-paru dah kena jangkitan kuman,sbb kudis tu kena kat belakang-kanan...akhirnya admit seminggu di KMC,Kuantan...doc situ pun pesan, jgn lengah2 jika ada tanda2 awal. masa tu doc bg 2 jenis ubt sapu, antibiotik dan nebulaizer (sori jk slh eja) sbb ada kahak n sedut kahak...agak byk kesan sampingan,alhamdulillah semua ok sblm keluar wad. doc pun puas hati.

hati-hati jika ia menggaru,kena basuh tangan anak jk ia menggaru,nnt akan tumbuh tmpt lain pula... harap anak cepat sembuh...

grenlina said...

mase fitrah less than a year dulupun dia pernah kene impetigo... doc advise jgn ade p nursery dulu.. so 3 hari gakla kami kene bergilir jaga fitrah... :)

Yaati Nor said...

zahra pon naik mcm kudis..gi klinik az zahrah kata kudis buta..tapi nampak mcm ruam je..terkumpul2 bijik2 dia.

Ina Hashim said...

ish Mieja...rasanya kudis api...sebab anak buah hubby nye anak penah kene kat neseri dulu...mudah berjangkit....sian Balqis...cecepat sembuh ye adik kecik

Normaliza said...

baru 1st time dgr penyakit ni kak. nampak mcm melecur kan. camana boleh kena ek?

Kasih Kita said...

Kesiannya balqish.. kalau campur ubat dalam air pun boleh juga kan utk mudah baby minum ubat.

azura samsuddin said...

aloloo siannyer balqish, mmg kan kak mieja, kalo nank tu sakit ke apa ke mmg x sng hati dibuatnyer ...