September 28, 2011

Pasal Nesery

Semalam petang agak lewat ambik ali dari nesery
dah lengang nesery dengan kanak-kanak
semua dah balik...tinggal beberapa org sahaja

bukan nak buka pekung manusia sekeliling
bukan nak merosakkan atau memburukkan seseorang
tp dah beberapa kali melihat drama anak kecil menangis
tanpa dipedulikan...

perasaan kesian melihat sikecil melebihi segalanya
kerana si kecil juga anak rakan-rakan (walaupun tak kenal mak ayahnya)
tapi si kecil juga sebaya anak-anak saya
saya paham perasaan anak yg menangis tanpa arah

dari tangga dah kedengaran suara anak kecil menangis
ingatkan anak jiran sebelah
sampai dekat nesery yg berusia 03-2thn
terpandangkan si kecil
si kecil berusia setahunlebih kurang
menangis depan pintu gate

menangis sendirian
pengasuhnya dengan bersahaja duduk bersimpuh
sambil tiada perasaan
entah apa yg dia berangankan sambil membiarkan sikecil menangis

saya terus tersentak dan terberhenti
lalu saya tanyakan kpd pengasuhnya

kenapa baby nie menangis?
jawapannya dia cari maknya...lambat balik
lalu saya berkata...kenapa tak ambik dia?
kenapa tak dukung dia?
kenapa biarkan dia menangis?
kesian dia.....jawab saya
lalu dia pon tergamam tanpa bicara
terus mengambil si kecil

lantas si kecil terus diam dalam dukungan dia

andai tak ditegur tadi berapa jam agaknya sikecil ini menangis :(
ya allah, kesian anak kecil itu

kenapalah kau biarkan anak kecil ini menangis tanpa henti
kenapalah kau tak ada perasaan nak menyelamatkan dia dari terus menangis

emmmmmm.....

13 comments:

nur said...

pernah juga terlihat situasi yg sama kat nursery anak... bila tanya, kenapa biarkan...jawapnya tak nak manjakan budak tu, kalau tak asyik nak berdukung jer... saya cuma gelengkan kepala. mmg tak lama saya letak kat situ kak sebab tak sedap ati.... huhuhu

NuRuL DhiA said...

nurul pun pernah tgk situasi camni masa survey2 nesery tuk hafeez dulu2, sgt kesian anak kecik baru pandai merangkak2, xtau ape2 dibiar jek menangis x dipujuk langsung. terus cancel nak anta anak kat neseri, sedih sgt

pizet said...

teringat anak kat pengasuh...macam mana la agaknya

makcik rehan KJB said...

ini yg buat aku belah bagi nak letak anak kat neseri dulu-dulu.... sedih kan

Ina Hashim said...

ya Allah...siannya budak tu...terbayang2 lak kalo Firas deiperlakukan sebegitu...luluh hati dibuatnya...nak bekerja, biarlah bekerja dengan ikhlas lillahitaa'la

N i e Z a said...

sedihnyer...pngsuh ni mmg kdg2 ade yg cm tu..tp ade jg yg x cm tu..tp klu dh ade yg leh wat x tau cm tu sakit gak ati wlu tu bkn anak kita sdri..

Suliana said...

mmg kesian tgk budak2 nangis dibiarkan mcm tu.. agaknya penjaga tu pun dah penat kot..

~SHiLA~ said...

siannye kt bdk tu.tu la susah nk carik BS yg betul² boleh jage bdk mcm jage ank dia sendiri kn.danish sebek dpt BS yg ok.stkt ni mmg puas ati sgt BS jage danish :)

~CanaryGalapagos~ said...

Ya Allah, sedihnya..kesiannya..jadi takut pulak..memang agaknya orang yang jaga budak kat nursery ni kena jadi 'hati kering'...kot?

Ummi Ummair said...

sedihkan k.mieja, bila lihat anak2 kecil dibiarkn sebegitu rupa. sebab mereka ni kebanyakannya msh blm berkahwin, msh blm faham perasaan seorang ibu. cuba anak mereka nanti dibuat begitu, agaknya apa perasaan mereka?
kebetulan saya pn buat entry psl taska jgk ari ni.tgh beremosi lg ni. huhu..

Ieda said...

tulah kak..ieda rela byr mahal kat pgasuh..yg hanya mengasuh ank iedajer..dia happy mgasuh ank kita..kitapun senang hati..ank2 adalah lebih penting dr segalanya...kasihan babytu..

Mama Atiyyah Umairah said...

erm....skrg cter mcm2 psal neseri...wa pn tgh pnin nk anto ummu bg pngasuh jge...erm....

wan nurul hezrina said...

memang mcmnie lah situasi nursery..dahlah mahal mak ayah bayar..apalah salahnya dia dukung budak2 kalau tuh bleh buat dia diam.sanggup dengar dia nanges