December 14, 2010

Buah Delima@Khasiatnya Dalam Islam

Sapa suka makan buah delima?
Banyak khasiatnya dlm islam buah delima nie Seperti:








Mama tanam pokok delima sebab teringat zaman kecik dulu suka makan buah delima yg arwah nenek tanam, dulu arwah nenek memang tanam pokok delima, dia memang suka makan buah delima. Tengok dia  dulu sihat dan panjang umur. Khasiat buah delima yang pelbagai 1001 macam untuk mengelakkan penyakit.

Pokok Delima yang mama tanam kat rumah
Buah Delima California beli Kat Jusco

13 comments:

she-G said...

makan tuk tambah darah
ikutn kata prubatan islam jgn makan brg dalam pe..mmg la makruh tp nabi tak makan so elok la ktia elak...dan anak punt ak kena kuning..
maaf kak..salu silent reader je...
blog akak bg semangat sy nak BF anak..walopon agak lewat datang azam..

wan nurul hezrina abd halim said...

kat putrajayanie banyak buah delima.nurulpun ngah amek skan sb dok muntah2 mabuk preggy..

cik puan akish said...

time prgnantkan dadif..suke amat mkn buah delima neh...

Rizziela said...

saya pun suka makan buah delima kak...ada sebiji ni lagi atas meja...dah habis kena bli lagi....Shedap :D

sumimie said...

kempunan mkn buah ni masa peknen...carik2 x jumpa huhuhu

Sue said...

masa peknen mia dulu suke makan delima, kali ni pun makan delima jugak. teringat ada sebiji lg dlm peti ais. kak.. senang tak nk jaga pokok delima ni? nak tanam jugak la.. mana nak beli anak pokoknye ek?

Zaidah said...

rajinnyer mieja menanam buah delima nie...senang tak nak jaga...nak tanam jugaklah..bleh tak tanam dalam pasu...zai masa preggykan adam nak makan delima tak dapatpun huhuhu...sebab katanyer buah delima nie bermusim..betul ker...

Chor Ayu said...

mmg sedap n bagus.ayu makan ni waktu peknen, syukur BP stabil walo kuat mkn garam..ekkee.. psstt akak cantik laa.. :)

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

tq sharing artikel psl delima ni..
skrg buah delima tak putus stok kat umah, mak kena mild-stroke.. tetiap ari pastikan die makan sebiji. my doter oso, berebut nk gak.. huhuhuh

jasayu1 said...

suka gak buah ni... anak2 suka gak... tapi dorang makan abis sepah2 sebab banyak sangat biji.. dorang tatau kunyah sekali ngan biji2 diaorg hisap2 pastu biji buang je merata2 ... akak ayu, kunyah dan telan sekali ngan biji2 betul ker cam tu??

Mieja@Amiizaa2001 said...

SHE:
semangat kuat mesti berjaya, insyaallah:)

HEZ:
pregnant pon bgs makan buah delima...:) blh tambah darah & zat besi :)

AKISH:
kulit cantek makan delima niekan...:)

RIZZ:
yeahh blh gang:)

MIMI:
kat pasarmalam mesti ada org jual...yg import, kalaou yg kampung bijinya besar2...isinya sikit.

SUE:
senang jerk nak tanam...beli pokoknya kat nesery, tp biasanya nesery jual delima kg, isinya nipis,biji tebal mcm yg kmieja tanam...:)

ZAI:
rasanya mcm tak bermusim, katumah tu sentiasa berbuah...sampai tk termakan..burung yg makan...hikhikhik...

CHORAYU:
heheheh cicah garam ehhh....
terliur akak:)

LEILY:
seronoknya....bgs anak2 makan buah delima hindarkan kecacingan, harap2 mak cepat sembuh...amin amin...

JASAYU:
Me pon suka makan dgn bijik2nya dgn harapan segala khasiatnya masuk dlm bdn..hikhihikhik

patutnya bijinya tak yah makan...

Mommy Prince said...

Dulu masa pregnant hari2 mkn buahdelima..
wah ni yg rasa nak tanam nih :)

Anonymous said...

sape ada tanam pokok buah delima? sy nak dapatkan buah2nya yg muda serta dedaun2 nya. nak wat penawar. pls email ye klu sy leh beli pon xpe. nak kasi gitu jerk pon Alhamdullillah..amin..hehe

to mieja@amiizaa2001 leh sy beli buah2 yg muda dr u tak, dedaun skali. TQ.

pls email yer :-
qesryn@yahoo.com