July 13, 2010

Senkuang Cina

Bila terpandangkan sengkuang kat rumah, mama terus teringatkan akan nieja@nieza, http://niezapunyablog.blogspot.com/  yg kepingin makan sengkuang dgn kuah rojak+kacang tabur atasnya. Kakak2 ipar pandai buat kuah tuh...caranya/bahannya mama tak pastilah...sebb tak pernah tanya....uhuk uhuk....selalu banyak ada jual kat kedai2 yg dah siap jerk kan....

Sengkuang tu dah sebulan lebih, dah kering kecut pon rasanya.....ada 3 biji, sebiji jerk yg terkupas, dimakan bersama kuah rojak yg kakak ipar bekalkan masa balik kedah hari tuh, so, selebihnya....akan kekeringanlah dia sebelum dibuang dalam tong sampah. Manggis tuh pon sama, dah keras....dh hampir 2 minggu dia dlm bakul tuh...betul-betul tinggal sebiji.



PS: sengkuang bagus dimakan oleh ibu-ibu yang pregnant utk mengelakkan baby kekuningan. selepas lahir. Sejauh mana keberkesanannya, wallahulalam.....(pernah terbaca dlm artikel), dan pernah amalkan masa pregnant tp hangat2 taik hayam....(berbiji2 akhirnya jdk kecut mcm kat atas tuh)

Dan utk membanyakkan air susu juga, sapa-sapa yang suka ratah pon sodapkan? Mama? eiiii tak lalu sangat.....



4 comments:

Nurul Aznil said...

Salam,

sengkuang biasa OK jer... ambik yg saiz sedang, manis!!! cicah plak ngan sambal makau! PEH!!!

sengkuang cina rasa dia susah skit nak terima. tapi memang sedap kalau dah suka :P

sengkuang cina bikin kuih tako~

Kmieja said...

SHIN: Sengkuang ada byk jenis ker? hikhikhikhik akak tak taou...ingatkan satu jenis jerk...

~ iza ~ said...

salam akak,
selalunya pregnant brp bln sesuai mkn sengkuang ni? haa, yg syok didengar, sengkuang boleh tambah susu..hehe, ok sikit la rasanya nak mkn sengkuang ni dr minum air pegaga..agagaga..

sahira said...

sengkuang cina pun xbrp nk layan..tp masa aisya ader akak nih suruh mkn utk elakkan baby kuning.. peknen airish ader ambik n xde kuning..nk kena beli la nih..nk bykkan susu