July 5, 2010

Jus pengaga & Bening Pengaga

Dan inilah dia.....lama sangat tak minum jus pengaga...sebagai persediaan di bulan puasa....bulan puasa selalu minum juskan....bila buka pose......



Selepas siap di bersihkan.........
Yang nie...mama nak tanam....kot-kotlah boleh idup....:)


sekilo pengganga dapat byk nie jerk patinya.....sapa suka ratah daunnya lagi bgskan....tp mama tak larat nak ratahlah....sesekali bolehlah kot....hari-hari tekak tak leh msk dgn banyakknya...:):)

Minum suam, jangan di sejukkan..khasiatnya akan hilang (itu pesan mak yah dulu), letak gula dan sedkt garam mengikut citarasa masing-masing...mama lebih suka minum tanpa gula.....rasa mcm lagi asli...


Boleh diminum seisi keluarga juga....minum suam-suam.....best:)

Dan ada sedikit lebihan daun pengaga, mama masak air pengaga+telor, teringat zaman kecil.....kat rumah arwah tok juriah  dulu tumbuh melata daun pengaga kat sekeliling rumahnya.....dia suka sangat masak bening pengaga....kdgn-kdg dia goreng berkuah+ikan bilis...sedapppp jugak...ohhhh tinggal kenangan semuanya....



6 comments:

Suliana said...

apa kelebihannya kak mieja?? leh tambah susu ke?? :-) mcm seriau jek nak minum.. rasa apa ek?

Delima said...

kak.. pengaga ke pegaga?

eiii masa saya bersalin anak 1st dulu, arwah pak mentua selalu bg pegaga ni... rasanya mcm berangin sket.. tu yg tak tahan nk telan pun tak bleh. Kalau time pantang bleh mkn sambal belacan ok gak nk telan... huhuhuhu

kmieja said...

SUE: a'ahhhhh utk tambahkan/banyakkan susu. Rasanya manis sbb letak gula & sdkt garam.

kmieja said...

DELIMA: hentam sajalah ...in BM pegaga kan? ejaan ikut suka plak:):)

hidayah said...

caya la ! kalo sy, confirm taley nk telan air pegaga tuh.
rs cane ek?

ni ukt up kn susu ke?

hah said...

k.mieja...sy pun suka mkn pegaga..tapi buat ulam ja.