March 16, 2017

Anak Bulus

kisah anak bulus
sekarang musim anak-anak bulus selsema yang sangat kronik
mereka berhingus pekat
nafas pun tercungap-cungap
ada yang pandai lap pakai tangan (time ni tengok mereka rasa kesian dan cute)
sebab bijak lap pakai tangan bila hingus keluar
ada yang bersin bersepah-sepah hingus dekat lantai luar rumah
mama mop jerk, tak der hal pun

kucing-kucing mendatang yang tak ada tuan pun sama
berhingus dan bersin
nak bagi makan vitamin c, mereka ni garang
so, mama hanya dapat berdoa mereka akan sihat seperti sediakala

dayang keluar hingus memang tak pandai nak bersihkan pakai tangan 
kalau mama nampak, mama akan lapkan hingus dengan tisu. Senang terus buang

Ini Prada, dia dah lama tak balik rumah. Merajuk sebab ramai sangat kucing-kucing yang tak der tuan lepak makan dekat rumah.  Baru sebut-sebut nama dia, esoknya Prada balik dengan badan kurus kering dan selsema. Now dah sihat selepas makan Vitamin C. Prada ni bijak pandai kesat hingus pakai tangan dia. Cute bila tgk dia kesat hingus meleleh.

Si comot ni pon sama, si kecik ni lagi susah nak jaga
berhingus & sakit mata silih berganti
 
Ini kucing tak ada tuan, kesian sangat tengok luka-luka muka kaki tangan
ini dugaan paling besar untuk merawat luka si oyen
letak minyak gamat, dengan harapan luka-luka tu boleh sembuh
sekali tengok mcm sporo

Oyen menyorok dalam kotak selepas letak minyak gamat dekat tempat luka-luka

dekat area rumah ni ada macam-macam kucing datang makan dan sakit
ada yg berlubang kulit daging mcm ada ulat didalamnya
ada yg luka-luka sekeliling leher macam kena kelar
syukur alhamdullilah bila di rawat, sihat kembali
sesekali mereka dtg dah sihat, lega melihatnya

 kucing ni datang mintak makan
dia selsema jugak, alahai garang bukan main nak bagi makan vitamin C
allysha beri nama 'Abang'


5 comments:

imm hassan said...

Tak pernah tengok kucing beringus.. kalau sakit mata pernah jugak huhu..

baru je dalam 2,3 bulan lepas kucing jiran mati beramai2.. xtau la penyakit ape.. nampak monyok je, pastu 2,3 hari mati.

Hayati Ghazali said...

moga Allah je yang membalas jasabaik tuan blog kerna sudi merawat kekucing ni...saya pun banyak juga kucing bertuan dan tak bertuan menumpang makan...yang sakit pun ada...kalau yg jinak, saya sumbatkan je pil selsema dalam mulutnya, yg liar tak boleh dekat tu saya tak dapat buat apa apa ....

eynda said...

Kesiannya.. moga semua cepat sembuh... ada bawak pegi jumpa doktor tak?

Nabila Syifa said...

Siannya meoww.kalau lama selesema bahaya tu.bawa pi jumpa veterinar

CikLily Putih said...

comey nye memasing ek