November 11, 2015

Resepi Homemade Sardin

dah lama tak menulis
sekejap masa berlalu, dah masuk bulan Nov 2015
budak-budak dah pun habis menghadapi peperiksaan akhir tahun
tunggu masa untuk bercuti
tunggu masa results keluar....kecut perut mama dan papa

aktiviti malam tadi
stok homemade sardine baru jerk siap packing pagi tadi
3 bekas bermakna untuk stok 2-3 minggu

sardin adalah salah satu lauk kegemaran ali iqbal
nak beli yang dalam tin, memang dah lama tak beli
sebab banyak sangat feedback yang negativenya
bila dapat resepi, kena selalu praktikkan
menu yang anak-anak suka makan
memang akan diusahakan untuk belajar sampai boleh
mudah dan senang jerk resepi buat sardin ni.
walaupun rasanya tak sama macam dalam tin, tapi berbaloi bila tgk ali iqbal suka makan
si Soya pon suka makan sardine + nasi....


RESEPI: Homemade Sardin
resepi ni main agak-agak aja, ikut sukatan sendiri.
yang penting menjadikan...

1/2kg ikan makarel/ikan sardine
2 biji bawang besar
3 biji bawang putih
5 biji tomato
1 tin tomato puree
sos cili (agak-agak nak letak banyak/sikit)
sos tomato (agak-agak nak letak banyak/sikit)
1 jug air (agak-agak nak letak banyak/sikit)
sedikit garam
sedikit gula
secukup rasa

CARANYA:
  1. bawang merah dan bawang putih di blend.
  2. tumiskan bawang sehingga naik bau.
  3. tomato juga diblend hancur.
  4. masukkan tomato, tomato puree biarkan seketika
  5. masukkan sos cili dan sos tomato (agak-agak)
  6. masukkan ikan
  7. masukkan 1 jug air (agak-agak)
  8. dah mendidih masukkan gula dan garam secukup rasa
  9. gunakan pressure cooker/noxxa 
  10. masak selama 30 minit



11 comments:

Kakzakie said...

Pandai Miza mengolahnya.
Kakak tak pernah terfikir tentang ini

paridah said...

BEGITU CARA MEMBUAT SARDIN YA BARU TAU...IZIN COPY RESEPI YA...TKSH.

Fiza Rahman said...

Tak try lagi buat sardin dalam noxxa. Nampak sedap tu ☺

iryanty ahamad said...

mudahnya..baru tahu..:-))

insan marhaen said...

ibu_suri sukalah makan sardin... mahu sardin cap ayam. cap lain tak mahu.

saya pula suka ikan mackerel...

selera suami isteri memang tak pernah sama kan?

akish ali said...

kak mija..nak no tepon...nk tnye something kat akk...atau add kite kat wasap kak.. 0182777794

obat tbc said...

kayanya enak nich...

obat tbc said...

mantap dah artikelnya kawan
http://acemaxs31.com/obat-tbc/

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Terima kasih miza..
Share resepi tu..
Anak akak suka sgt sardin..
Kalau ikan lain boleh ke..

Yana Yani said...

saya belum penah buat sendiri
biasa hak siap tu aje
memang kat rumah tuk stok sardin memanjang

Normala Saad said...

Thanks for sharing..suka makan sardin tapi tak terpikir nak buat sendiri..