August 3, 2015

Gelagat Si Dayang

kisah si dayang duduk senyap tengok bola pada malam minggu hari tu
allysha-ali dan aqish semua dalam bilik masing-masing
TV ni terbuka tak ada siapa pun yang menontonnya
kalau ada papa, papalah yang menontonnya
weekend papa bussy dengan kriket tournamentnya hingga ke malam

dari dapur ke depan..
mama tengok ehhh...cutenya dayang tengok tv
bila bola tu bergerak-gerak, dayang pun sibuk kuis-kuis tangannya


Si dayang ni Jantan, dah tersilap bagi nama...ingatkan masa dia kecik-kecik dia betina dulu. 
tak tau asal usulnya...datang rumah meminta sedikit kasih sayang dari kami

kisah masa cuti raya hari tu budak dayang ni jugak terkurung dalam bilik ali iqbal selama 7 hari 
Makanya selama 7 hari tanpa makan dan minum...tak perasan dia ada dalam rumah, rupanya dia terkurung dalam bilik. Apa lagi, kami balik dari kampung sampai rumah kena membersihkan kencing beraknya, mujur tak banyak....sebab 7 hari tak makan ....meracau-racau si dayang ni sekejap...serba tak kena...meow sana sini...masa kami baru sampai rumah

kisah pagi tadi pulak, disebabkan dia hitam, tadi pagi aqish tak perasan dia duduk dekat tepi pintu nak keluarkan dia tapi aqish tak nampak.. aqish cakap..."eh awak ni gelap, kakak tak nampaklah awak duduk sini rupanya" (kakak tu aqish suka bahasakan dengan kucing-kucing)

budak yang suka buat onar...tapi bijak...bila nak membuang dia akan buang jauh-jauh dari kawasan rumah sebab dia tahu mama akan jerit kat dia...dayang....dayang.... tau dah itu signal mama marah dekat dayang....

budak mata kuning.....

19 comments:

paridah said...

kesian dayang terkurung d bilik semasa keluarganya bercuti...semoga lain kali xberlaku lagi.

Azlinda Azman said...

geram dengan dayang...bijak

insan marhaen said...

kalau masa ibu_suri tidur dan Akhmal tiada di rumah, saya juga pasang tv sambil buat kerja dapur.

tv tak tengok sangat cuma nak buat kawan bising bising jer...

jadi kalau tak ada berita, saya buka kartun. nak buka drama Melayu... huu....

suhailah hamid said...

Comelnye dayang, bijak pulak tu..untung k.myja dan keluarga..

CikLily Putih said...

macam #dakuban k lily jugak ek... mengedik je 24jam

iryanty ahamad said...

tak suka kucing hitam...takut

Kayu Manis said...

Assalamualikum
rindu juga...msa terbts sgt...
nti knor jln2 bca lgi ye

selamat hari raya...maaf zahir dn batin

Nazlee Ismail PCL said...

ingatkan nama anak.rupanya kucing...

Yaati Nor said...

Selamat hari raya kak mieza..Kak mieza saya pernah jumpa akak kat luar..tp segan nak tegur..hihihih..

Zaitun said...

Kak zai ingat siapalah nama dayang rupanya kucing. Kesian dia terkurung begitu lama.

Sham said...

minat bola rupanya si dayang...

Kakzakie said...

Betullah mcm dayang senandung tu yg panggil dayang ye:)

Yana Yani said...

comel nama dia
wah...tujuh hari dia terkurung ye. kesian

nuyui a.k.a miss YUI said...

ololoo comel btol dayang ni..

LYAfrina said...

comey..hitam itu menawan..
dayang senandung ye.. hihi

Bunda a.k.a KN said...

Owh dayang ni jantan rupanyer....pandai tengok bola yer... cerdik....bolih buat kawan ni....

aRz MoHa said...

nasib kucing ni tak pandai tolak tv ya...kalau tak boleh pecah

adianiez AIDA said...

ha ha... clever !

Fiza Rahman said...

Hi! dayang. Nampak bijak dayang nih ☺