December 14, 2014

Rumput

Hujung minggu menghabiskan masa dengan mencabut rumput
Sekarang hampir setiap hari hujan
patah semangat tengok rumput cepat sangat tumbuh
nak membakar pon tak boleh sebab rumput tak sempat nk kering
hujan rahmat....

dah siap cabut, lega tengok dah bersih tak ada rumput tinggi.....

pokok-pokok RJ pon dah tua-tua....nak kena trim....
RJ yang dah trim, campak-campak jerk kat tanah...nanti pandailah RJ tu tumbuh

 Dak Elsa suka dia dapat main dekat tanah....habis semua dia hidu-hidu

 batang ubi bawak dari kampung. minggu nie projek menanam ubi dan petola. 
harapnya tumbuhlah musim-musim hujan ni.....

dah tanam beberapa batang ada lagi yg belum bertanam.
lepas ni kita makan ubi rebus pulak..

terkejut tgk sunflower spesis kerdil. 
Hari tu ada tanam benih sunflower ni tapi ingatkan tak tumbuh
rupanya jadi kenit macam ni....bukan jenis tinggi.....


15 comments:

Cho Zila said...

baruler seronokkan dah bersih belaka.. projek hujung minggujer bolehni...

Kakzakie said...

Musim hujan rumput cepat tinggi. Tapi bunga pun cepat berbunga tapi mudah juga gugurnya.

Kalau semai benih cepat tunas Mieza.

Mama Myja said...

rajinnyer sis bercucuk tanam. Insyaallah tumbuh nanti. hehe

Ain Ridzuan said...

Rajin akak bercucuk tanam.. macam suami saya.. dalam pasu bunga pun jadi tanam nenas.. hehe

Zaitun said...

Rose jepun tu kalau berbunga cantik macam2 warna.
Sedapnya ubi rebus cicah ngan sambal tumis huhu...

anajingga said...

samalah laman kak ana pun rumput kan main subur naik, erm cik elsa tu nak cari pot kut mieja..hehe :)

mardiana abu darin said...

hihihi..saya suka ubi rebus

ayu Ismail said...

Rumah ada tanah bestkan mcm2 boleh tanam

paridah said...

wah dh mula berkebun ubi ya..

LYAfrina said...

Klo bunga matahari tu tumbuh elok..msti cntik sgt..

Maybe elsa ada bau y sedap2 tu.. hehe.. try cari daun galak kucing.. mmg elok bgbkat kucing. Y uniknya bila kucing tu dpt dia akan jd galak smpai kluar air liur. Cuba google psl pokok galak kucing tu.. biasa dia tumbuh meliar. Maybe si elsa tu ada bau2 pokok tu kot?

insan marhaen said...

IM duduk kat rumah teres di taman.

Membakar sampah IM cuba elakkan. Kalau dah cabut rumput atau potong dahan pokok, sebolehnya IM akan buang dalam plastik sampah dan buang di tong sampah...

@na said...

banyak nya keratan btg ubi kayu...kalau di tanam semo tu mahu jadi ladang ni miza...

Ayu Jafri said...

mak aihhh..rajinnya!kat blkg umah akk ni,dah semak samun...hahaha

hainom OKje said...

Inilah yg okje mls ni....cabut rumput sikit sikit boleh tahan lagi kalau dah satu halaman penyakit m pun tetiba datang hihi.

Ohhh sudah tgk batang ubi pun mak dah ghairah.....so dah ada ubi jgn lupa bagi okje sikit yer Miza

Yaati Nor said...

kak, ubi btg dia kena tanam mengereng saya rasa kak