October 20, 2014

Sabtu@Aktiviti pokok-pokok hijau

Rasa macam monday blues
mood tertinggal dekat rumah
bosannya....lemaunyaaa....

Aktiviti hujung minggu membelek pokok-pokok
limau kasturi kena makan dengan ulat goggok...gemok-gemok pulak tu ulat tu
padanlah makin lama pokok limau tu makin kurang daunnya
rupanya sedap depa makan daunnya...
sebelum ni tanam, pon habis mati jugak
 habis daunnya kena makan dengan ulat ....dari mata kasar memang tak nampak sebab sama warna dengan daun limau...
 Gemok ulat gogggok nie....dang mati kena sembur dengan ridsec
terpaksa potong semua pokok bendi & terung nie...banyak kena makan ulat dan kumbang.

pokok bendi dan terung semua dah cantas pendek.....
semai baru anak pokok bendi
Pokok Jagung nie dua pokok aja yg dah membesar, yg lain masih baby lagi:)
Rezeki Ulat
Cik Lily Putih

13 comments:

εïзmummyHazaεïз said...

cabaran berkebun kak mieja.. tak pe.. berbakti dengan tanah nnt ade hasilnye..

Kakzakie said...

Exercise yg secara langsung terapi minda bila gardening. Sayangnya bendi yg berulat. Kakak cadangkan spry dgn air bawang putih. Cubalah...

DzuHata said...

ada org petua sembur dengan air cili kak.. blend cili + air pastu sembur... saya buat gak dulu tapi tak konsisten hihi

lia said...

kak... pokok limau biasanyer ada bau, dat y ulat suka...

anajingga said...

sabarlah dik, berperang dengan serangga hehe, senasiblah dengan daun buah kedondong kak ana habis di makan ulat, daun pandan kudapan pak belalang... musim hujan ni agaknya.. :)

Kakak Norihan said...

rezeki sama di kongsi..
yg berulat jdi pilihan knor.. sure tk guna bhn kimia..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

kita yg penat tanam..dia pula yg dpt makan...memang mencabar betul..

Myra Jay said...

Geramnya dok kena makan ngan ulat je kan..
Takpe sabar itu ada hikmahnya :D

Fiza Rahman said...

DUgaan dalam bercucuk tanam. Kak...gelinya tgk ulat gonggok gemok tu ☺

mardiana said...

saya suka pegang ulat tu. sebab badan dia gemok. lembik-lembik. syok ja.

fazianbatrisyia said...

Daun roses pon ulat belalang suke. tension mak

Ahmad Zu Mal Md Rayi said...

Sedekah kat ulat gonggok la jawabnya... Hehe ^_^

Amanda Suria said...

sejuk tangan ni...SA tangan panas...hehehe...tanam apa pun x jadi...