October 29, 2014

Nostalgia@ Buah Kana


Terjumpa buah kana dekat kedai
Ketika sedang membelek-belek majalah
Harganya RM1.00 untuk 4 bungkus

Mengimbau kenangan zaman kanak-kanak
dulu buah kana dijual dengan harga sepuluh sen (RM0.10 sen)
dulu selalu beli masa waktu sebelum masuk sekolah agama
atau selepas balik sekolah agama
mesti singgah ke kedai membeli buah kana

Tapi sekarang pastinya anak-anak zaman ini tak pernah makan jajan klasik ini
Termasuklah allysha, ali iqbal & balqish

buah kana ini adakah sama dengan buah dabai?
cuba mengoogle kisah buah kana tapi tak jumpa
kalau kisah buah dabai banyak di Sarawak


4 bungkus RM1.00
Dulu sebungkus ada 3 biji RM0.10 sen


20 comments:

Amanda Suria said...

Betul...sgt2 nostalgia....zaman SA pi ngaji ptg2 beli buah kana ni la ...

hainom OKje said...

Ye betul Amizaa entri awak mengingatkan OKje pasal buah Kana ni.... lama dah tak makan... dulu makan masa kecik kecik bukan beli pun rasanya selalu dapat orang bagi....

Ada jual lagi ke sekarang ni?

Bunda a.k.a KN said...

As Salam...memang nostalgia betul buah kana ni...
Zaman sekolah dulu senang jumpa...sekarang tak terlintas pulak nak cari...

Zaitun said...

Salam kenal.

Memori...Sekarang mungkin ada tapi tak banyak macam dulu.

umi alya said...

Akakpn lama daa x makan..

sud@is said...

Ada biskut buah kana, pernah makan..

anajingga said...

buah kana ni keras dan rasa pun tawar je kan, tapi itupun jadi kudapan dulu2 sebab tak banyak pilihan kan Mieja hehe :)

farhana mohamad said...

tak pernah makan.heee
tapi pernah tengok la dulu. sepupu duk pulun makan

insan marhaen said...

memang nostalgik..

buah kana...

lia said...

buah kana... antara jajan yg sy tolong mak jual masa kecik ;)

SSulieana said...

lamanyaaaa tak jengah blog kak mija...huhu...buah kana mcm dh rare la buah tu kak mija...huhu

@na said...

ni antara makanan viral masa dulu2 kan miza...nostalgia habis ni...hehehe...

LYAfrina said...

febret ni zaman kecik dulu..dh lama x jumpa..

Kakzakie said...

Tempat kakak masih ada lagi buah kana ni. Masa raya hari itu pun kakak beli satu balang. Budak-budak suka... cuma kalau ada budak yg kecik takut tertelan biji bahaya kan..

Daddy Ziyyad said...

ya allah, lama betul tak makan buah kana ni!
betul, mmg nostalgia...makan dulu zaman kanak kanak

TukangKebun said...

Wah lama tak makan sambil dah lupa panggil apa.

TukangKebun said...

Wah lama tak makan sambil dah lupa panggil apa.

Sha Nikitasakura said...

Sy rs mcm pnah mkn buah kana ni..ms skolah rendah..rs msm2 manis..

Kakak Norihan said...

dulu2 knor biasa mkn.. skrg ni tak pernah jumpa lgi

Nur Misnan said...

Alamak sis... my peberet buah kana ler
pantang nampak.. hehehe