October 1, 2014

Cerita Hari Ini

Pagi tadi masa nak naik ke pejabat
kucing hitam nie mengeow-geow dekat bawah (opis)
agaknya dia lapar...kesiannya....dekat sini tak ada cafe yang berdekatan

turun semula, pergi dekat kereta bagi budak bulus ni makan
memang ada spare kibbles untuk anak-anak bulus jalanan
kesian omei-omei nie...muka comel, kaki & tangan pakai stokin, dagu putih, misai panjang
tapi penakut, nak pegang dia malu-malu :)


Ini kisah batang kayu pulak
dah 2-3 hari saya perhatikan batang kayu nie masih ada dekat tepi jalan
lori sampah belum kutip
memang ianya menarik perhatian saya, rasa nak bawak balik rumah
bolehlah letak pasu bunga dekat atas batang kayu tu
jadi, pagi tadi saya pon berhenti dekat tepi longokkan batang kayu tu
dengan niat nak bawak masuk kereta
tapi bila saya nak tarik, sangatlah berat
bukan tenaga saya nak mengangkatnya
maka, saya kuburkan hasrat saya utk membawanya balik ke rumah :(

dulu saya pantang nampak batang kayu yg dah dibuang memang saya akan kutip bawak balik
kalau batang yg kecil-kecil, saya akan lekatkan pokok orkid dekat batang kayu yg terbuang tu
itu 8 tahun yang lalu, ketika saya mengandungkan ali iqbal

sampai masuk hospital sebab menjejaskan kandungan....
gardening punya pasal sanggup buat apa saja...
skrg dah pindah rumah, aktiviti mengutip kayu terbuang semacam aktif semula :)


besar-besar batang kayu nie, kalau masuk dalam kereta mou patah springnya.

17 comments:

@na said...

terharu bc cerita kucin ni...murah rezeki miza...siap spare makanan utk bulus jalanan...
ttg btg kayu tu...kelakar pun ada...

Kakzakie said...

Penyayang kucing tak rugi sebab telah tertulis satu kebaikan di situ

Memang cantik batang kayu tu tapi manalah larat nak mengangkatnya hihi...

Mama shifa alisha said...

Ya Allah gigihnya kak Mieja nak Angkat Batang kayu
Mak Miau ni nak ucap TQ bagi bulus makan :)

lia said...

kibbles tu mmg makanan kucing yer kak...

murah rezeki akak InsyaAllah sbb rajib bg kucing makan...

εïзmummyHazaεïз said...

uihh rajin nye kak mieja..

kucing bawak tuah kak.. inshaAllah rezeki tu. umah haza 2-3 hari ni ade kucing oren bertandang.. tapi rasanye dah bertuan, ade loceng kat leher

monalita mansor said...

weh, besornya batang kayu. Ingatkan besar penumbuk budak ke. Berat dik oi...kalau nak angkat ajaklah cik bang tolong.

Cik bulus tu comey aa...kirim salam sikit.

Sajirah Azlan said...

kak mieja..rindunya zaman kita duk blogwalking dulu kn? now i'm back..
:)

cik dah faridah said...

singgah kembali..

cantik tu kalu dpt amik kayu tu wat perhiasan..

Normala Saad said...

Baik hati Miza bagi kucing makan.

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

creative juga tue..tapi rumah saya tak ada taman..maklum ler duduk atas kayangan.hehehe

babYpose said...

wah penyayangnya Amiiza, comel pula si kilat ni:)

AMIIZAA said...

@na: kesiann tgk muka dia...terfikir kalau anak-anak lapar mintak makan, macam tu jugak kucing:)

Kakzakie: hehhehehe saya pon nak tergelak bila angkat batang kayu tak berhasil....uhukkkk

Mama Shifa: hiksssss gigih tak berhasil lagi...:)

Lia: aaahhh kibble food utk kucing/anjing :) biskut

Haza: Mesti comel tu ada loceng kat leher....:)

Mona: heheheheh tulah rasa tergelak sorang-sorang....cik abg bab kutip btg kayu dia boh layah....:)

Sajirah: i miss u too....rindu nak baca blog awak...anak-anak pon dah semakin besar kan....

Cik dah: jom kita pakat kutip dan angkat sesama hehehhehe

Normala: kesian...td pagi dia tunggu lagi...dah kenai dah agaknya:)

BSB: taman atas kayangan pon cantik:):)

BB: menarik nama 'kilat' tu hehhehehe...comel tau muka dia mcm zorro:)

@e_da said...

lamanya tak blogwalking .. rindu nak baca blog kawan2 lama blog.. hi kak miza...

AMIIZAA said...

@e_da: rindu juga kat @e_da :):)

TukangKebun said...

Kalau saya pun memang rasa nak angkat kayu tu. Sungguh cantik, buat kerusi duduk dalam garden pun OK.
Memang cantik yang lagi satu tu boleh selit pelbagai tumbuhan dalamnya di sini sana.
Murah rezeki kongsi makanan dengan kucing.

Ahmad Zu Mal Md Rayi said...

Baiknya sis kita nie... Zumal pun nak praktikkan bawa makanan kucing tu sebab selalu juga jumpa kucing liar kekadang sedih jew tengok sebab tak dapat beri pape...

AMIIZAA said...

Tukang Kebun: kan...boleh buat mcm2...

Zul: lepas nie boleh spare kibbles dekat anak bulus jalanan:):)