October 15, 2014

Berkebun Dikala Menjelang Senja

tajuk punyalah kan...tanah ciput jerk pun ...hehehhehehhe
gigih semalam balik dari opis awai kononnya nak tgk pokok-pokok hijau
sampai rumah allysha sibuk nak makan
gitu gini siapkan makan allysha, hari dah nak gelap jugak

tak boleh buat aktiviti berkebun gamaknya
kononnya nak tanam benih bunga matahari
tak sempat, hari dah gelap
sempat tanam herba nie, tapi tak ingat apa namanya (IDnya)
beli dekat pasar tani, MARDI Serdang
khasiatnya bangus utk wanita yang mengamalkannya (utk dalaman) makan buat ulam

Makan buat ulam utk dalaman kaum wanita
Pokok bunga nie dah kering sebab tinggal lama masa raya, smlm tengok baru perasan dia tumbuh yg baru....alhamdullilah...suka sangat :):)

Beli benih bunga matahari ni beberapa minggu yang lalu. Mahal betul sampai RM10.90 (nangisss).....minat punya pasal sanggup....Mengantikan benih bunga matahari yg dibeli dekat pesta flora Putrajaya. Hilang entah kemana, lupa letak kat mana....cari-cari tak jumpa sudah....
Ini bunga matahari yang kazen saya tanam, cantikkan. Dia tinggal di US. Ambik dekat fb dia sebab tertarik tengok bunga matahari kat sana, besar-besar saiznya....
tak sempat kazen saya nak petik dan buat kuaci, cik tupai lebih cepat dari tuan tanah...hehehhehe....
Amboi budak comel bukan main sedap makan kuaci fresh ya....:)
Anak bulus mintak keluar....muka pon dah masam dak soyi nie...tak boleh sayang...dah senja....nanti habis bulu kotor....tak ingat nak balik kalau dah berjalan.....

6 comments:

Ahmad Zu Mal Md Rayi said...

Rajinnye berkebun... Anak bulus tu nak tolong gak sebenarnya...

anajingga said...

mieja: herba apa tu ye..macam lengkuas pun ada, wah2 tupai kat US pandai makan kuaci gak ye..hehe..moyok je anak bulus kena kurung..sian dia..:)

aishah nin said...

Rajin berkebun. Saya setakat siram pokok bunga boleh la..hihi

εïзmummyHazaεïз said...

Rajinnnnnnye kak mieja... Haza tggu rumah sendiri baru nak menanm macam2 dlm kepala. Bestnye kak. Tgk rumah cousin akak tu, cantikkk... Hehhee

TukangKebun said...

Comelnya dan gebu tupai tu mau lebih berat dari Tigger kami ni.

mardiana said...

syok la tengok life kak mieja. ada famili. rajin bekebun. rajin layan kucing. bebeza sangat dengan saya. malas serba serbi. huahua.