December 20, 2013

Bali@ Kintamani - Gunung Berapi & Danau Batur

Sambung lagi entry di Bali.
Kali nie kita sekeluarga ke Kintamani. Kintamani nie Gunung Berapi yg masih aktif.


Sedikit sejarah berkenaan Kintamani seperti dibawah ini:

Kintamani memiliki sebuah Gunung berapi yang masih aktif bernama Gunung Batur dan sebuah Danau yang berada disebelahnya bernama Danau Batur. Di sekitar Gunung tersebut terdapat bekas letusan yang terjadi tahun 1917, iaitu sebuah kumpulan larva yang mengeras dan menjadikan kawasan tersebut sebagai daya tarik tersendiri bagi pelancung yang datang.

Gunung berapi kecil ini masih aktif setelah letusan yang besar terjadi tahun 1917 dan telah memakan korban ribuan nyawa dan menghancurkan ratusan rumah penduduk Desa Batur Tua yang berada di dasar kaldera Batur. Penduduk yang masih tersisa mengungsi ke Desa Batur, Pura Ulun Danu yang berada di lembah ginung Batur, juga pindah ke Desa Batur yang sekarang, tapi sampai sekarang pura Ulun Danu batur yang ada di penolokan masih menjadi pusat kegiatan pemujaan penduduk setempat dan Bali.


Masa pergi sini hujan sangatlah lebat, maka tak dapatlah tengok gunung berapi dan danaunya. Lunch dekat restauran atas gunung nie, kabus tebal, tak nampak langsung. Sepatutnya boleh nampak gunung dan danaunya. Ramai muslim yang makan dekat sini especially dari Malaysia.

nasib ada sate dan maggie yg boleh mereka 'rasa' nak makan. Kalau tak semua mogok tak nak makan masakan indon.
ali makan maggie+sate.
buffet style....buat alas perut bolehlah, bukan taste kita.....tapi bubur pulut hitamnya sedap.
ali & allysha
sementara tggu papa bayar, berebut nak duduk kat patung nie. merata sini patung hindu byk.


No comments: