February 28, 2012

BalQish & Madu

balqish sejak pandai/kenal apa itu ubat
memang susah sangat nak makan ubat
rasanya dia jarang sangat makan ubat


masa baby sampai umur 2tahun
dia allergy ubat
maka ubat sentiasa menjadi perhiasan


kalau selsema, selsema akan hilang sendiri
kalau batuk, batuk juga akan hilang sendiri
habatussauda  kadangkala penyelamat
adakala dia mou makan, adakala dia tak nak
tp kesannya sangat cepat bila makan habatussauda utk batuk & selsema
cepat kering

kalau demam, ubat paling utama adalah jerlum dgn ais + mandi kerap.
maka hilanglah demamnya beransur-ansur



UBAT memang jd perhiasan.
yg diperlukan hanya consultation dari doctor


Tapi dia paling suka makan madu
balqish hari-hari makan satu sudu kecil madu sebelum tidur
disamping vit-c scott's tablets



Scotts emulsion utk Ali & Allysha, mereka berdua tak berapa suka scotts tablets, Madu utk balqish & papa. Madu utk dewasa: bangun tidur, perut masih kosong ambik satu sudu besar madu minum bersama air suam. Bagus utk kesihatan dan awet muda.

9 comments:

εïз mummyHaza εïз said...

sedap madu... nak tanye kmieja.. yg jual tepi2 jln tu yg mane satu ori @ dah di campur2..

Amiizaa2001 said...

Haza: yg jual tepi jalan tu akak tak berani nak advise. Akak biasa beli dgn pakcik dekat kg, dia memang bela lebah siap ada rumah lebah.

hari tu dia ada bg petua kalau yg ori dan dah dicampur, tp akak lupa dah...nanti balik kg akak tanya sekali lagi:)

Aku_tulip said...

kak mieja....Echa bukan alah ubat...tapi tak nk minum ubat....bila selsema...saya gi dapur..dia dah menyorok..sebab takut ubat...saya bg madu gak....setakat ni Alhamdulillah dia serasi ngan madu...

ajumohit said...

mmg elok makan madu kan kak mieja, elok untuk kesihatan kita, madu campur dengan perahan asam limau elok utk legakan batuk berkahak

fiza said...

Elok lah tu kak, mkn ubat pon tak elok kan. Berapa harga sebotol madu lebah tu kak? Susah nak cari madu yg asli skang nih.

mummY daniSha said...

hi..salam kenal..bagus ye madu tuk kanak2...anak sy dulu jarang x sihat tp sejak sek ni selalu gak selsema ngan batu...nak try bg madula =)

Yaati Nor said...

balqish dah ngongak ke gigi dia tu kak?zahra gigi dah rosak dah..zahra madu berhantu..ubat pun ok..klu selsema tu tak nak makan ubat sbb ngada2..klu tak sakit ke hape tgk org mkn ubat dia nak..
kak mieja: saya makan jamu serbuk tu, ibu ada beli kat kg..tp skrg nak cari makcik jual tu dah payah..tak tahu dia dok dgn anak dia pulak kot skrg nie..

Hazu~ said...

Kak, saya bagi anak saya Shaklee Meal Shake (multivitamin). Dia boleh campur dengan apa2 air/susu. so senang minum. Alhamdulillah, kurang sangat dapat demam dan selsema.

So Shy Lady said...

elok sgt2 la mkn madu.... cara mkn Rasulullah saw ;)

nak cari yg btul2 ori susah la....klau duk dkt rmh bleh la kirim ;)