November 3, 2011

Hati Yang Geram

hati yang geram
hati yang menangis
sempat menangis dalam perjalanan ke ofis

melihat perlakuan pengasuh yang tak ada akal fikiran
jangan buat anak orang serupa haiwan

saya tak tahan melihat perlakuan dua pengasuh
menarik kedua tangan kanak-kanak itu
saya risau tangan/muscle anak itu cedera
jijit tangan anak itu mcm jijit plastik

kanak - kanak itu meronta menangis tak mou dipindahkan
dari nesery transit ke nesery umur 4-5thn


saya ikut dari belakang
saya tak tahan melihat dua pengasuh ini
hati berbuku rasa ingin menegur
tp saya pendamkan saja


sesampainya didepan pintu
dilepaskan anak ini
sambil bersuara 'sepak kang'
hati saya bertambah sedih
ini anak org, bukan anak kau
anak ini diamanahkan oleh ibu bapanya utk dijaga dgn elok

anak itu msh menangis kerana memberontak dipindahkan
saya tenung wajah pengasuh itu dgn perasaan geram
dia tenung saya semula seolah-olah nak marah saya

sungguh kurang ajar perlakuannya

lantas saya sengaja cakap dengan ali
ali, ptg nanti jangan lupa mandi.
lantas saya tinggalkan ali


kalau ikutkan hati, nak aja saya cakap dgn dua pengasuh
yang tak ada akal fikiran itu

kenapa ajar anak ini dengan cara kasar?
gunalah psikology agar anak ini dipindahkan dengan rasa gembira
bukan dalam keadaan yg menangis dan memberontak.
kalau dia nakal sekali pun
gunalah cara yg terbaik , cara yg lembut utk menenangkan hati anak itu

15 comments:

Ina Hashim said...

sambil bersuara 'sepak kang'

ya Allah mieja....takde belas langsung ke diorang nih?taska tu ada lesen ke tak?pengasuh2 tu semua pengasuh baru ke or mmg pengasuh sejak azali kat situ?
isk...tak suke...tak suke...tak suke

Amiizaa2001 said...

Kak ina:

pengasuh muka baru, saya pon tk rapat dgn mereka...muka2 jenis tak boleh ditegur kak.....tulah, saya sedih bila dia ckp 'sepak kang' ...sepak tu bukan sepak kaki, sepak maksud pakai tangan :(:(

Suliana said...

tak dpt bygkan kalau anak kita yg kena cam tu.. huhu.. anyway, blog akak ada malware la.. cer tgk balik link2 blog tu ye ;-)

Nieza Ishak said...

tue la realitinya mieja bagi kita yg bekerja. entah apa jadik kat derang. Anak2 pun makin kuat memberontak

wan nurul hezrina said...

budak2 mmg kena guna saikologi.bukan marah2.patutnya kerja kat nursery kenalah sayang budak2.apelahkan.mmg geram.

Norhanita said...

huuu...sedihnya...sebab tu la tak nk anta anak dkt nursery...takut jd kat anak sendiri.... anyway... salam ziarah

Norhanita said...

well..jom kita bertukar2 link...

Normaliza said...

Ya Allah..nape nak wat camtu. sampainya hati diaorang tu. kalau tak de perasaan belas camtu mmg tak boleh dibiarkan jadi pengasuh...

tu yang risau tinggalkan anak kat taska. moga2 jgn la ada pengasuh yang mcm tu dibenarkan bekerja kat mana2 taska....

mama shifa said...

bila baca ni...
teringat kat anak kat taska tu
huhuhu
sedih..meremang bila bygkan

fiza said...

Saya yg baca pon rasa sedih kak. Apa punya pengasuh lah bley layan budak dgn kasar dan kluar perkataan mcm tu. Tu yg kita nampak, yg kita tak nampak. Smoga anak² kita kat nursery sentiasa di bawah lindunganNYA

r|nA @ ja|j|na said...

ya Allah, kenapa sampai macam tu diperlakukan anak kecik itu? dorang masih kecik, taktau ape² lagi..bace pon dah buat hati ni geram jek, sedih pon ade juak..

SSulieana said...

semoga mereka dapat balasan nnti...geramnye...kak cakap je la kat owner taska tu,ish x suke la...

Nurbatrisya Balqis said...

Kak faiza: pengasuh kat situ mmg teruk2.. bile kite ckp ape2 buat dekk je... tak boleh ditegur.. keje semua tak ikhlas.. nak gaji aje.. takde kasih syg budak2..

Hazu~ said...

kak, buat aduan kat pemilik taska. kadang pemilik tak tau perangai pekerja dia camtu.

Yaati Nor said...

ms kat taska zahra last week ada gak pengasuh buat mcm kat budak..tapi ms tu budak tu gaduh..nak pisahkan budak tu..saya nak tegur tp takut dia kata saya menyibuk plak..ramai skrg pengasuh nak jaga anak org sebab gaji je..mcm tu mmg anak kita jadi mangsa..