July 14, 2011

Alfalfa Goreng Belacan

Kali nie beli alfalfa mama masak goreng belacan plak
dah selalu sangat alfalfa campur udang & sotong
nak letak ayam pon boleh, tapi mama tak suka ayam...
so rutin memasak alfalfa biasanya udang +sotong jerk


mengorengnya sama jerk mcm goreng belacan kangkung
tumbuk bwg putih+bwg merah+cili+belacan

tapi mama ubah sikit
mama tak suka pakai bawang merah bila memasak
sebab dalam pemakanan islam bawang merah boleh melemahkan otak
especially kanak-kanak yg sedang membesar
maka bwg merah tu mama tukar kepada bwg kuning
nak guna bawang merah boleh, tp dlm kuantiti yg sedikit...

Alfalfa goreng belacan, penambah susu ibu

11 comments:

bonda dadif aka akish said...

owhhh ya kah..baru tau fungsi bwng merah tuh...

ok noted sis!

Nieza Ishak said...

mieja,

kalo masak utk anak2 pun daku letak bawang putih jerk. jarang bawang merah.

Amiizaa2001 said...

AKISH: aaahhhh utk kanak2 tak bgs:)

NIEJA: samalah....bwg merah memang tk der simpan:)

zaidah said...

baru zai tahu tak bagus guna bawang merah so mulai hari nie zai akan kurangkan penggunaan bawang merah cuma gantikan bawang kuning...tapi daun bawang blehkan mieja...

Amiizaa2001 said...

Zai: aahhhh zai..satu lagi daun yg mcm sup tu...bila masak tomyam, selalu kat kedai suka tabur daun tu...haa daun ketumbar kot namanya...itu pon tk bgs utk otak kita+anak2:)

+ PUAN GEE + said...

waa...baru tau...bawang merah tu....

best bca blog akak...bnyk info yg sangat berguna...dan meningkatkan kerajinan saya utk fully bf

orkidesa said...

kat mana nak cari alfalfa nie?

Mama_Fatin said...

alamak ye ke..tak tau pun..adeiss..pasni tukor bwg la pulok

εïз mummyHaza εïз said...

selalu mkn jd ulam cenggitu jek... makan ni taruh kat maggie pun sodap...

seri mersing said...

maner nak cari sayur alfafa nie kak....????

seri mersing said...

kat maner nak cari sayur alfafa nie kak....////????