April 12, 2011

Peringatan@ Anak-Anak Yang Sudah Bersekolah

Mungkin ini satu pengajaran, satu peringatan yang paling besar, sentiasa beringat buat mama & papa yang mempunyai anak-anak yang sudah bersekolah....keselamatan anak-anak di sekolah sangat penting bagi mama, risau sangat keselamatan anak-anak di sekolah yang semakin tak terjamin.

Kisah 'Bersamamu' kali nie betul-betul menyentuh jiwa, betul-betul menyentap jiwa dan buat mama rasa terkilan di hati sebab arwah Hakim sakit bukanlah dari kecil, tp sakit disebabkan ada budak/rakannya tolak dari belakang, semasa nak hantar buku latihan ke bilik guru. ITU adalah punca utama kenapa dia dapat penyakitnya.

Siapa yang harus bertanggungjawab bila anak yang kita jaga dari kecil sihat tiba-tiba sakit sehingga tak boleh bergerak kesana kemari? Segala pergerakkannya menjadi sangat terbatas, tiada lagi tawa riang si anak. Semuanya kesilapan sekeliling yang membawa padah yg boleh memusnahkan masa depan anak-anak kita dan teramat berat buat kita sebagai ibu bapa untuk menerima kenyataan anak yang sihat tiba-tiba menjadi cacat.

Arwah hakim bukan org pertama yang menerima nasib sebegitu, sudah banyak kejadian di sekolah yang menimpa anak-anak yang dulunya sihat tiba-tiba menjadi cacat angkara rakan-rakan yg nakal. 

Diantaranya kes seorg budak perempuan yang bijak cerdik dalam pelajaran, angkara seorg budak lelaki menarik kerusinya apabila budak perempuan itu nak duduk, budak perempuan tu jatuh terduduk ke lantai, hingga kini dia lumpuh separuh badan, nak kencing, nak buang air besar tak terasa, habis sistem dalam badannya tidak berfungsi terpaksa memakai diaper spjg masa...sedihkan.....hancur masa depan anak kecil itu...hancur harapan mama & papanya....tak ada gunanya saman menyaman....kerana kesihatan anak tidak akan pulih seperti dulu.

Itu buat mama jadi takut bila terkenangkan anak-anak di sekolah, keselamatan mereka bersama rakan-rakan yang lain. Sama juga kes terjadi pada anak rakan papa, anak tunggalnya terjatuh akibat tolakkan dari rakan sebaya. Akibatnya tulang belakangnya retak, tak boleh bergerak dan dia masih melakukan fisioterapi.

Minggu lepas semasa beratur di kantin, allysha tersungkur jatuh ke lantai akibat tolakkan dari seorg budak lelaki. Lengan hingga kesiku melecet panjang terseret kelantai /batu kasar, tapak tangan kanan juga terkoyak luka melecet. Bila tanya siapa budak tu, bukan rakan sebaya...tak kenal dari kelas mana....sangat-sangat bahaya...risauuu sangat-sangat dgn kejadian-kejadian seperti ini...ini bukan kali pertama....biasanya budak-budak lelaki yang nakal angkara suka tolak menolak nie....hari-hari pesan dekat allysha...jangan jalan sorang-sorang, jalan berkumpulan....mama & papa risau sangat....papa memang sangat marah  hal-hal begini dan tak teragak-agak untuk jumpa budak-budak yang suka buat nakal dan cuba membuat kacau keatas anak-anak.......kalaou anak kita cacat, siapa nak bertanggungjawab? 

Alhamdullilah luka semakin mengecut.....

Semoga anak-anak kita dilindungi olehNYA, dari angkara yang tidak diingini, AMIN!

17 comments:

MamaLuvPink said...

itu lah kan kak...nk xnk kena letakkn kepercayaan pd guru2 disekolah..w/pon guru ada ramai lg anak murid yg perlu diberi perhatian..nk hantar ke swasta..xkn mampu lah..sy pon even anak br tadika..hari2 dia ngadu ttg fiil kwn2 dia..

~SHiLA~ said...

siannye kak bace kisah yg atas² tu..bdk² skg nakal bkn mcm dulu..blasah cikgu pn ade..risau kn

Nieza Ishak said...

tue la ..
budak2 tahu nak seronok jerk .. semuanya derang pk bergurau

Amiizaa2001 said...

MLP: dah sekolah betul lagi risau...dulu masa tadika ada gak sorang budak nie noti, main cucuk2 pakaii mata pencil....emmm....

SHILA: tulahhh bdk2 notti...

NIEJA: bergurau mengundang cacat memang tak boleh dimaafkan...huhuhuhuhu

aida said...

alamak kak, takutnya baca... risau dengan anak-anak di sekolah :(

Umi Aida said...

Post ni jadik teladan buat k.aida.. tp kalo kat sekolah.. mmg susah nak kite pantau. melainkan bende dh terjadik..nauzubillah, moga anak2 kite semua terlindung.. amin!

mutiara hati said...

itulah yang berlaku kat anak saya... walaupun bukan disekolah... dimana-mana pun ada bahayanya... kes budak suka menolak kawan... akibatnya cedera anak kita siapa nak jawab... anak saya berjahi diatas kening mata sebelah kanan akibat ditolak seorang budak perempuan... kes kat sekolahpun sama kena tolak jatuh lebam pipi pada mulanya takut nak bagi tau ibu ngan abah, takut sebab dah kena ugut dengan budak yang buat dia...

Betultu Nieja kalau nak bergurau sampai mengundang malang tak patut tu....

bonda dadif aka akish said...

emmm..betolla kak...bagai nak rak kite menjage anak kite...skali sampai time jadi mende tak elok pulak..


ya allah..nauzubillah....jauhkan lah perkara buruk dikalangan kite dan keluarga kite...

εïз mummyHaza εïз said...

zaman sekarang kmieja... dulu2 x dek pun cam ni... Takutkan... last 2 year irfan crack tangan sebab kt cikgunye jatuh kat sekolah.. Sampai bersimen la.. Klu tertempang ke, pendek sebelah ke, sape nak jawap? anak kite tu... huhuhu

ct N honey said...

takut bila membacanya,mmg risau selagi anak tak balik dari sekolah,terfikir apa lah yg dibuatnya,terutama ketika menunggu van sekolah...lumrah budak kadang2 bukan rakan2nya aje yg nakal tapi dia pun sama.hari tu pun dia balik dgn habis pakaiannya basah sbb masuk longkang...

Umi Aida said...

kes nie pun terjadik pd anak sya : http://ajis-aida-family.blogspot.com/2011/03/kes-buli-membuli.html

sejak dr tu, kami hari2 b'tanya camne kat sekolah? ader org buat tak?
mnggu lepas kawan adam berjahit dagu gara2 terjatuh dlm kelas.. main lari2 tak perasan kaki tersadung kaki kusi.. dagu terseret..

doa dr saya.. semoga anak2 kite terpelihara dr segala bende2 yg burok.. amin!

Shahayu said...

ibu bapa pun memainkan peranan yg penting utk mendidik anak2..x tau la kenapa ada sesetengah ibu bapa yang x tau nak ajar anak2 mereka behave... jiran akak ni pun cam tu anak2 nakal sgt .. kalu kita tegur sikit...melawan....budak2 cam ni la yg bole jd kaki buli di sekolah....

fazian.batrisyia said...

Betul tu, di mana2 ada bahaya. Simpati pd anak akak. Br2 ni sy ada tgk rancangan nasi lemak kopi o, kisah budak lelaki ni tangan kanannya cedera parah, semua urat putus, so deria rasa dah tak de...cucuk jarum pun tak rasa,tgnnya sejuk je, terpaksa menulis tgn kiri, UPSR paper maths 6x pengsan...Kisahnya guru buat senaman dalam dewan lari dari dinding ke dinding...ada 1 murid pompuan dah nak terlanggar dinding, dia cuba selamatkan budak tu, akhirnya dia terlanggar tingkap cermin, pergelangan tgn kanan luka parah semua urat putus. Bapanya merayu bantuan sebab kos perubatan yg tinggi...Risau dibuatnya, & simpati akan nasibnya...Sekolah mmg ada insurans, tapi cuma cover wad shj katanya.

Amiizaa2001 said...

AIDA: memang risauu...

KAIDA: bila tgk bersamamu betul2 menyentuh jiwa, kerana rakan2 yg nakal anak-anak yg elok prilakunya menjadi mangsa:(:(

MUTIARA: Ya allah itu dah 'terlebih' kalau kena mata mcamana? sapa nak bertangungjawab...aduhaiii :(:( memang betul budak2 perempuan pon boleh tahan notinua skrg, dulu masa allysha darjah 1+2, selalu bdk perempuan pou duit dia siap ugut lagik...

AKISH: tulah kita jaga dari kecik sihat, sampai dkt sekolah mcm2 perkara yang tak elok plak berlaku...

HAZA: Ya allah......sampai bersimen tgn irfan, tak cari ke sapa yg buat irfan? emmmmm kalau cacat sapa nak bertanggungjwab....huhuhuhuhu


HONEY: YA allah honey...mcamana boleh masuk longkang....bahayanya...kalaou ada air lagi bahaya tu....aduhh risauunya...

K.AIDA: betul kak....hari2 kena tanya kalaou ada bdk2 buli ke aapa...ishhh seriauuu dengar...paling takut kalaou bdk2 suka merempuh dari belakang, tolak sesuka hati...

AYU: betul...ubat mujarabnya kita menegur, tp kalau pandai melawan....memang budak tu 'berani'...

So Shy Lady said...

itulah...ksiannya anak yg t.bdosa itu...gelap ms dpn.

sy pun risau dgn k adaan ank2. si Nyanyah tu slalu jatuh tangga ms d sek coz bdk2 llaki suka btolak2.

Cuma tawakal pd Allah sj

azura samsuddin said...

betul tu kak mieja, w/pun aina kecik lg tp tetap risau... mmg keadaan mcm tu yg merisaukan.. penah tu mandi kat kolam tba2 dtg budak laki tolak aina ke depan so t'sungkur aina, ikutkan mmg x patut marah tp masa tu fkr mana mak bapak budak tu lgsung x pantau anaknye bermain.. sbb zura n hubby mmg akan ade dekat aina..

bile jd mcm adik hakim tu mmg sungguh simpati, minta d ijauhkan dr segala yg x d ingini, aminnn

fiza said...

Btul tu kak, bukan kat skolah jer kat nursery pon sama gak. Kekadang lebam & luka san sini, risau gak.

Tak sanggup nak tgk citer pasal adik hakim tu, sedih sgt.