March 18, 2011

Lobak Putih Goreng

Ada lebih lobak putih (separuh)
mama malas nak masak
plan nak goreng garing mcm kerepek pisang tu

tapi terpahit plak sebab tak kupas kulitnya betul-betul
sudahnya makan dgn nasi panas+ikan pekasam :):)
sedap jugak....
goreng garing makan macam tu aja pon best:)


CARA-CARANYA: 

1). Hiris nipis - nipis
2). Dah siap hiris nipis-nipis, rendamkan dgn air garam
3). Biarkan dlm 15-1/2jam
4). Bila dah rendamkan dgn air garam, lobak yg dihiris akan jdk lembut
5). bolehlah di goreng, ikut citarasa masing-masing samaada nak garing atau separa garing.




Di rendam dgn garam dlm 15-1/2jam.


Siap goreng, hiris nipis-nipis

14 comments:

risa said...

boleh goreng eh?? wahhh nak kena cuba neh

Yen said...

kmieja..yen jugak yg xleh nk telan lobak putih ni...
nk je rasanya pg umah kmieja minta tlg mskkan hehehe

sumimie said...

creative sungguh k.mieja ni
:)

I want to lose weight said...

Masak lain sumer aku tak leh terima tekak lobak putih ni..

Rebus je.. buh bawang merah + garam + daun sup..

Pastu makan dengan nasi berangan cam makan sup ekor kaw2 punyer :))

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

As salam, BSB selalu masak tumis air jerrr...boleh try nanti nie.

IbuHannaSyahmi said...

wah! mcm ubi goreng lak..nk try la jugak..

::Mama Annaufal♥Aunie:: said...

mcm sedap jer....nk kena cuba nih...

ajumohit said...

hehhe thanx kak mieja, mempelbagaikan resepi lobak putih ni...

~ iza ~ said...

iskkk..idea baru ni..wajib cuba..mcm best jek..

Izan Ishak said...

menariknya k.mieja...boleh cuba nih. sbb selalu tgk lobak putih tak pernah rasa nak beli pun~

wan nurul hezrina abd halim said...

akak banyak tol resipi lobak putihkan?bagus toll.nurul dulu tak tahupun taw yang lobak putih bank bleh pelbagaikan dalam menu harian kita..tq info amat berguna

Shahayu said...

wow macam2 cara lobak putih ni mieja wat... saya pun sekarang kalu pegi beli barang dapur.. sure beli lobak putih.... ikut cam mieja gak.... sedap gak rupanya lobak putih ni... kalu tau masaknya kan??? sejak baca blog mieja la saya & family pandai makan lobak putih..tq mieja..

So Shy Lady said...

pahit skit tpe...ubat tuuu...

alamak crita psl ikan pekasam...ni t.tahan nih!!

EIJAM'S FAMILY said...

wah new resepi.. saya xpernah cuba lagi tp lepas nie haru cuba.. boleh upkan hasil ternusu nie.. thanks kak sudi share