March 23, 2011

KACANG BENDI

dulu tak suka dgn kacang bendi nie
tapi lepas baca banyak khasiatnya...terus jatuh cinta:):)
especially lendir-lendirnya, itulah yang plg banyak khasiat

Kalau kita mengejar masa, masakan yang paling ringkas rebus jerk bendi tu
makan dgn nasi panas cicah sambal belacan atau kicap pedas
mudah dan ringkas

Khasiat kacang bendi terletak di lendir-lendirnya
dulu tercari-cari apa khasiat kacang bendi nie
lepas tu baca pasal sakit lutut
ada suggest makan sayur bendi....lendir-lendirnya yg membuatkan pelbagai khasiat
boleh baik pulih sakit sendi tulang, banyakkan air susu....
terus suka nak makan bendi nie
Kaya dengan kalsium, zat galian, vitamin
Bagus untuk perkembangan otak...kanak-kanak wajib makan sayur nie:)


pendekkata dalam kacang bendi juga cukup lengkap
untuk ibu-ibu yang menyusu
sebab dalam bendi mengandungi kalsium yang tinggi

Inilah dia.....resepi ringkas....Kari tanpa Santan...kari apa?
KACANG BENDI juga mama pelbagaikan resepinya mcm lobak putih :):)


bendi nie byk dalam kuah kari...tp semua dok bawah sotong:)

RESEPINYA:

Bwg putih
Bwg merah
daun kari
serbuk kari


CARANYA:
1). tumiskan bwg merah+bwg putih+daun kari sampai naik bau.
2). masukkan serbuk kari yg sudah sebatikan dgn air
3). biarkan sampai pecah minyak
4). Masukkan sotong/udang, biarkan sampai naik bau dan lembut.
5). Masukkan air.
6). Biarkan mendidih sedikit, masukkan bendi+kentang.
7). Bila sotong dah empuk, barulah letak sedikit air asam, garam secukup rasa.(air asam kena letak akhir sebab sotong akan liat bila letak air asam masa di awal-awal).

7 comments:

lia said...

resepi ayah saya, bendi rebus letak asam jawa skit, garam sikit sgt2.... mmg marvelous kak.... nasi panas + sambal belacan....

bonda dadif aka akish said...

wahhh daku mmg suke kacang bendi tuh!!!lagi cicah same sambal belacan...
yummeh!!!

ShimaSalleh said...

saya pun suka bendi ni. Sayur paling senang nk mkn, rebus ajer.. Tp ni br tau dia ada kalsium jugak.. Lagi satu pernah baca dah cukup bulan nk bersalin mkn bendi setiap hari leh bantu masa nk melahirkan

fazian.batrisyia said...

sib baik suka makan sayur...Anak2 pun suka makan bendi.

fiza said...

Sedapnya kak, dah lama tak mkn kari sotong + udang nih.

Nurul Aznil said...

Salam,

Makasih bgtau khasiat kacang 'brendi' ni.

Leena said...

Salam Mieja :)

leena here....hehe

kita pon suka makan bendi

BTW, jemput tgk blog
http://fit4lifejourney.blogspot.com/search/label/Recipe