March 13, 2011

Ahad@ Minggu Cuti Sekolah Sudah Bermula

Cuti sekolah sudah bermula
Allysha & Ali iqbal cuti seminggu.
kita sudah berada di kampung....

Cuti kali nie Mama & Papa bawak awak bertiga mengenal alam hijau
Mengenal alam semula jadi
Awal pagi dah bergerak ke kebun
tanpa mandikan awak  bertiga
sebab nanti mesti kotor jugak kat dalam kebun
pagi kat kampung atok & nenek sejuk sampai ketulang

Mama & Papa bawak awak ke kebun
sebab nak awak bertiga merasa dan mengenal alam semula jadi
Mengenal tanah selut
Mengenal serangga di hutan
Mengenal burung-burung di hutan
Mengenal cara macamana nak berkebun
Misi kali nie adalah untuk membaja semua pokok-pokok sawit

Allyshalah banyak kerenah bila masuk ke kebun
Kat mana-mana sama jerk peelnya
bila kaki & selipar kena tanah selut mulalah dia terjerit-jerit
kotor....kotor....
nak cari air...nak cuci kaki....
mana ada air dalam kebun nie
selut tanah sebab hujan beberapa hari nie
tanah jadi becak...tanah jadi lembut....


Ini dia kaki & selipar allysha....semua kaki sama selupat kotor...

kaki @sandal balqish

Ali &balqish ok, tak banyak kerenah :)
paling best nyamuk tak ada dalam hutan nie:):)
Selamat awak bertiga tak kena geget nyamuk hutan :):)

allysha partner dgn papa....baja buah utk sawit

ali partner dgn uncle joe...

sebelum baja pokok, mesti sapu bersih keliling pokok-pokok...

Semlm pekerja-pekerja kita yg potong buah nie tertinggal......dapat jugak dlm 10biji....banyak tu....

naik gerabak atuk....

allysha and ali belajar benda baru hari nie....kita jumpa telor ayam hutan.

Juga benda baru utk awak bertiga...rumah ketam...walaupun kita tak jumpa ketamnya...atleast awak taou mcamana bentuk rumah ketam:)




Best tak allysha?

6 comments:

fazian.batrisyia said...

Dah lama tak g kebun. Kecik2 dulu pernah jugak rasa g kebun. Kebun akak tu dekat mana, siap ada rumah ketam tu. Kebun kelapa sawit sy tanah gambut, bila dah besar pokoknya, angin, ribut pokoknya dah tak teratur lagi...Kalau dpt balik kg minggu ni, dapat kutip durian!

nur said...

mesti anak2 seronok, kan?

Nadra Farissa said...

lain sgt budak2 skrang ngan kite2 dulu.. sronok jeks main kat kebun kat blakang umah datuk nenek.. sronok!!!!

εïз mummyHaza εïз said...

kmiejaaa... rindu... Hehehee best masuk ke alam hijau kan.....

Ummi Ummair said...

seronok aktiviti cuti sek budak2 ni kn kak..

Ina Hashim said...

selupat...yweah...dh lama x guna word tuh *wink*