February 25, 2011

Lobak Putih+Lala Masak Lemak

Minggu nie minggu lobak putih...
Maka hari-hari masak ngam-ngam jerk utk sekali makan.
Tak ada buat stok frozen untuk minggu nie...


MASAK LEMAK LOBAK PUTIH+LALA

Bahannya sama macam masak lemak. Cuma mama ubah sedikit untuk masak lemak, tak nak pahit kena masak lama jugak, masalah masak lemak nie, santannya mudah mendidih jugak. Kalau masukkan santan pekat terus, nanti santan tu cepat mendidih, jadi sukar plak sebab lobak tak empuk lagi. Jadiknya utk empukkan lobak putih, mama guna santan cair dahulu, dah empuk barulah masukkan santan pekat.....Makesure juga hiris lobak putih nipis-nipis untuk cepat empuk.

CARANYA:
  • Hiris lobak putih nipis-nipis agar cepat empuk bila dimasak.
  • Asingkan santan pekat dan santan cair.
  • Renehkan atas api, santan cair bersama bahan yg dah ditumbuk.
  • Masukkan lobak putih, biarkan sampai empuk.
  • Bila dah empuk, masukkan santan pekat.
  • Masukkan Lala, bila dah agak mendidih masukkan garam secukup rasa.
  • Dah sebati, dah masak.
  • Hidangkan.

Lobak putih separuh sahaja.
Guna santan cair+lobak putih.
Dah habis.....peberet ali masak lemak+lala :)

11 comments:

juelee said...

boleh gak try nie, milk booster kan?

Zaidah said...

hantar kat zai sikit mieja

εïз mummyHaza εïз said...

Sedapnye kmieja... kena try ni... selama ni dok rebus sup jek lobak putih tu... tq share info...

Chor Ayu said...

kak miejaaa kak miejaaa... anda sangat rajin, bersemangat.. walo anak akak dh besa, akak tetap rajin, gigih berusaha,, sebab tu body akak cun jek... ayu kena pinjam skit semangat akak le..

Suliana said...

oo sedap:-) slu su letak ikan bilis je.. lala pun blh ye.. hehe

ct N honey said...

saya selalu msk lala buat goreng berlada aje,tak pernah pula buat mask lemak putih,nampak gambarnya menyelerakan pulak

Shahayu said...

ooo rupanya macam2 bleh masak ya lobak putih gud idea... utk pengetahuan mieja...sejak tgk blog mieja, saya tiap 2 minggu beli lobak putih wat sayur..sedap gak goreng...anak2 suma suka ..yg penting bapak nya pun suka...sedap sbnar nya ye... dulu x prnah makan...skrg dah tau da....tq mieja..

fazian.batrisyia said...

lala tu sedap, + lobak putih da x yah masak sayur, da jimat masa. Lama x mkn masak lemak putih...

So Shy Lady said...

klau mak yg buat, masak apa saja pasti licin! ;D

wan nurul hezrina abd halim said...

uuuih tak pernah try plak..amek ek resipi nie..

azura samsuddin said...

kecur liur tgk lala tuh, besh ni leh try..