October 12, 2010

Kalsium @ sakit lutut & tulang rapuh

Lastweek soalan dari papa....macamana nak cegah dari sakit lutut? Emmm....tak der idea, kalaou google macam-macam yang keluar pasal sakit lutut nie.....tapi bila usia dah 70thn memang fitrahnya kita akan mengalami sakit lutut terutamanya perempuan.

Umur 30-an pon ada yang dah sakit lutut.  Pernah 3-4bulan yang lalu, seorg kawan yg sebaya bertanya...mcamana nak hilangkan sakit lutut? Mama juga terdiam dgn soalannya.Tok tom plak sakit lututnya, yerlahkan die juga menyusukan semua anak-anaknya masa muda, mestilah dia kehilangan banyak kalsium....tulang  sudah semakin rapuh...tanpa bantuan / bekalan supplement plak tuh ketika usia mudanya. Bila dah semakin tua, makan ubat pon kejap jerk baik, pastu sakitlah semula.... Macamana nak buat tuh?


Ada tak der, dgn cara moden buat operation mcm mak jah. Itu pon kalaou sanggup nak tanggung risiko selepas operation susah nak bergerak, berjalan, nak solat, nak pergi toilet pon susah. Sebab lutut tak boleh bengkok bila dah operate...segala pergerakkan akan terbatas...


Walau apapun mencegah itu lebih baiklah kan...utk peringatan diri sendiri yg sudah masuk ke awal 30-an, kita perlu jaga tulang-tulang kita, sebab kita menyusukan anak-anak, segala zat yang kita makan akan di alirkan terus ke anak-anak. Supplement penting utk kita yg menyusukan, utk kesihatan hari tua kita juga.
  • minum 3 gelas susu sehari
  • 2-4 biji kalsium sehari (pagi/mlm)
  • bersukan
Bersukan....waahhhh lama sungguh tak berjogging, berfutsal.....sapa nak main futsal, jom kita?? hehehhehe...


3 comments:

cik_ah82 said...

tul tu kak mieja..bukan takat sakit lutut, sakit pinggang la, mcm2 la..belum pun masuk 30..huhu..

hah said...

sy mmg amalkan makan pil kalsium. My mak sedara meninggal sebab tulang rapuh selepas lahir anak 1st. Menakutkan..tulang patah masa sedang menyapu..huhu cedey.

kmieja said...

SARAH: hikhikhikhik kena byk minum susu&supplement tuh:)

HAH: i miss u...lama tak update fp ehh?

Ya allah, sedihnyaaaa:(

Cerita hah, mengingatkan akak satu kisah 10 thn yg lepas ada sorang kakak kat opis nie pon sama...tulang2 dia rapuh.....dia byk ingatkan akak supaya hati2 & jaga tulang belulang...time tu umur akak br 24-25thn. Sejak itu akak pon sama mcm hah.....mesti ambik kalsium/susu....takutkan...