August 25, 2010

Balqish @ Demam

Esok 26/8/2010, Balqish  genap 15 bulan (1 tahun 3 bulan), dah 2 hari dia demam, badan panas, mulut merah, mata pon berair-air bergenang...tapi pagi tadi alhamdullillah dah kebah. 

Di sebabkan balqish alergi ubat, maka mama & papa guna alternatif lain untuk turunkan suhunya. Mama susukan balqish lebih kerap sebab dia jugak tak mou makan  sejak 2 hari smlm & mandikan setiap 3 jam sekali (juga masa kat nesery smlm). Makan pon dia tak nak, selera tak der jugak agaknya, maka cara lain, byk menyusukannya sampai ke pagi, mama sedar, bagi dia nenen, sedar jerk lagi kasi nenen lagi,  malam tadi last mandi pukul 8.30pm, lepas dah mandi, pakai baju tidor terus nenen & tidor. Awal pagi, nak  masak sahur, rasa lagi kepala & badan aqish dah sejuk...alhamdullilah.


Kat nesery pon sama, sebab mereka taou aqish alergi ubat, maka cara yg sama mereka praktikkan adalah mandikan aqish setiap 3 jam sekali, nak bagi ubat tak boleh & memang tak der spare. Nie jer kaedah yg sesuai untuk balqish bila dia demam, kerap mandi + kerapkan lagi penyusuannya.


 Dua-dua budak tecit nie bangun sahur, bila semua bgn jadik kelam kabut mama.

7 comments:

KasehKu said...

Anak sy pun demam.
Tapi sy down sangat hr ni.
Risau kan dia.
Tapi bila baca N3 ni rasa lega skit sbb sume ibu akan hadapi benda yang sama.
Mmg musim baby demam kot.
Thanx for this N3 sbb melegakan skit beban risau ni.

fazian.batrisyia said...

Moga aqish cepat sihat...& byk bersabar utk mamanya. Anak demam mmg mama lah org yg paling risau, x ckp tido, rehat, mkn...kalau time tak puasa tu kan. Sepanjang bln puasa ni Humaira ada bgn sahur sekali smlm...mmg huru hara skit la...dia pun nak makan la, apa la...budak2 apa nak kata..

Rizziela said...

Kesiannyer kat Balqis..Naper dia elergic ubat k.mieja

az rina a.k.a jaijina said...

alahai, kesian balqish demam plak..hope balqish cepat sembuh ye cayang..

kak mieja, kalau demam kene kerapkan mandi ye? baru tau ni kak..tp kalau selsema + demam boleh ke mandi kan selalu..sebb kawan saya cakap kalau selsema tak boleh basahkan kepala..betul ye kak mieja?

Nieza Ishak said...

alahai cian nyerrr ...

makin besar ..makin sebijik muka dak ali ... hihihi

kmieja said...

KASEHKU: semoga baby kaseh juga cepat sembuh...risauu sangat kan..

YAN: a'aahlahh yan....ali pon sama siap makan sekali....hehehhehehe cute humaira ikut mama sahur sama:)

RIZZIELA: Kak mieja pon tak pasti kenapa dia alergi ubat, ke sebb dia tak pernah makan ubat? sebb spjg dia dah 15bulan nie, ada sekali jerk dia makan ubt demam/selsema/batuk masa demam teruk dulu...pastu start dr. situ kuor rashes kat muka/siku/tgn. Bila stop, kulit elok semula...tp makan masa dm 2-3minggu jugak nk licin kulit semula.

RINA: kak mieja tetap mandikan jugak wpun ada selsema sebb nak keluarkan suhu panas dlm badan, selsema tu kalau org tua-tua kata panas dalam.

NIEJA: hehehhe dia gang dgn ali...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

adui..siannye balqish..
oo alergi ubat ye
mmg musim demam kot eh

semoga balqish cepat sembuh ya