July 20, 2010

Khasiat Air Lempoyang

Teringat zaman kecil dulu, masa nyai menjaga makcik di dalam pantang, setiap kali waktu pagi dia akan memarutkan ubi lempoyang untuk di buat jus, utk di minum, kalaou org dulu-dulu panggil air lempoyang. Rutinnya setiap pagi dia akan memarut/menapis/dihidangkannya utk makcik minum selepas sarapan sampailah 45 hari. 

Emmmmmm.....sekarang mana nak dapat pokok lempoyang tu yerk? dulu bersepah-sepah kat rumah nyai tumbuh, bunganya paling mama suka dulu,  mama potong, buat main...mcm bunga kantan, cuma bezanya bunga lempoyang kalernya merah hati...cantek...bunga kantan kaler pink.

Khasiat lempoyang salah satunya: untuk memperbanyakkan air susu.  

Cara nyai buat: 
ubi lempoyang dah siap parut, tapiskan patinya+ campur air suam.
Selawat dan minum satu nafas.

atau cara lain:
ubi lempoyang
madu
gula batu
air suam

Kalaou tak tahan nak minum macam di atas, pati lempoyang yg dah ditapis, bancuhkan dgn air suam + letak sedikit madu atau gula batu, minum di waktu pagi, selepas sarapan.

Sanggup ker kita ibu-ibu muda nak try? :):) Mama????..

Gambar pinjam dari pakcik google.





~sekadar berkongsi petua nenek moyangku~ 


Kepada yang masih mempunyai nenek, try tanya petua dari mereka untuk membanyakkan air susu, pastinya mereka byk petua alam yg sangat berharga. Mama dah tak punya atok, nyai pula dah semakin uzur, tak sempat nak gali ilmu dari dia banyak-banyak. Mak saya, nenek moden zaman sekarang.....:)

Dan buat pertama kali mereka melihat mama mengepam susu masa zaman allysha bayi, 2002, terus mereka berdua terkejut sebab tengok mama sepjg masa mengepam....mcm-mcm omelannya...kononnya tak bgslah, nanti nenen sakitlah.....sakit jugak telinga time tu...emmmm...itu semua tinggal kenangan .......sangat lucu bila mengingati andaian dari mereka berdua....Al-fatihah buat tok juriah, dan buat nyai yg msh dipjgkan umur, moga nyai sihat dapat jumpa lagi raya nie :) walaupon dia dah tak ingat akan cucu cicitnya lagi....:)




5 comments:

lydzar said...

salam..tumpang lalu kt sini

rumah parents saya kt kampung ada pokok ni. masa pantang aritu mmg dorang ada suruh makan.. hehe

fazian.batrisyia said...

Masa dlm pantang mmg saya amalkan minum jus lompoyang. Susu mmg byk, basah baju. Caranya: parut ubi lompoyang, tapis, air asam jawa, gula, garam...masakkan atas api...suam2 minum + madu...cubalah. Rumah mak saya mmg byk pokok lompoyang ni.

Mieja said...

LYDZAR: trylah minum :):) ada setengajnya ubi lempoyang tu racik kecik2 pastu goreng dgn ikan bilis.

#setakat nie akak tk pernah try lagi:)

Mieja said...

FAZIAN: satu lagi resepi air lempoyang :):) tq ..tq ..

Anonymous said...

Salam sis ada lg x ? Saya nk beli pokok lempoyang.kalo ada jual boleh washap saya 0184727739 -zana