July 19, 2010

Daun Cekur

Setiap kali pergi pasar, hajat nak beli daun cekur tk pernah kesampaian, mama tak  pernah jumpa pon daun cekur ada dijual kat pasar. Kat rumah ada tanam tapi sayanglah plak nak korek ambik isinya, isinya pon belum keluar besar-besar sbb msh kecil...mcm kat bawah nie....tapi smlm mama sudah mengorek daun cekur buat ulam.....nyaman jerk makan daun nie:):) kalaou dapat makan hari-hari pon tak per...sebab rasanya yg wangi itu....org johor panggey daun kencur...:)


Daun cekur banyak khasiatnya, tapi ambik yang paling penting  untuk kita kaum perempuan dan paling special untuk ibu-ibu yg dalam pantang antaranya boleh memanaskan badan, boleh mengempiskan perut, mewangikan rahim dan awet muda kalaou di amalkan setiap hari.

  • Untuk elakkan buncit, ubi cekur blendkan + dgn air asam. Elok amalkan dalam pantang. 
  • Untuk kecikkan/kuncupkan/kecutkan rahim selepas melahirkan.
  • Param: salah satu ramuannya adalah mencampurkan daun cekur...untuk memanaskan badan, yg nie makyah ajar mcmana nak buat param+ubi cekur.
  • Tumbuk daunnya tampalkan kat sekitar cik nenen...utk rangsangkan cik nenen byk susu.

 Dan yg paling penting boleh menambahkan susu, kepada ibu-ibu yang susunya dah kurang boleh try resepi ini.
  • Dicampur dengan: ubi cekur+ubi kunyit & pucuk betik untuk menambah susu badan. Caranya ibu cekur(ubinya+ubi kunyit+pucuk betik) blendkan, minum airnya. Rasanya pahit....yg nie sapa tahan pahit boleh try....:)
  • Atau nak paling mudah, makan ubi + daunnya, buat ulam dgn nasi panas...uhh sedapppppp....wangi jerk rasa & baunya...sedap....:)

 


 ~Sekadar berkongsi petua dari nenek moyangku~



11 comments:

Nurul Aznil said...

Salam,

daun cekoq? hm... he... hu...
pk panjang mana nak cari, bila nak makan :P

Iela Fazielah said...

kak sedap ke kak rasa daun cekur ni? ada rasa mcm daun pegaga ke??? kalau pahit mmg xlalu nak mkn

Kmieja said...

SHIN: daun chekoq org utagha kata...org jawa kata daun kencur...:)

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

rumah saya pun ada tanam daun cekur ni. org jawa panggil kencur. sedap sgt. boleh buat masak...ikan keli masak lemak cekur. sedap sgt,kan?

Kmieja said...

Lela Fazielah: sedap & sangat wangi...akak suka makan ubinya sedap, makan mcm tu jerk pon tak per....trylah:):)

Daun pegaga: rasa pahit2 sketkan.
daun cekur: wangi

Kmieja said...

FIZA: a'ahhhh sedap...kalaou org jawa suka masak pecelkan...alahai lama tk jumpa masakkan tuh...

nur said...

thanks for the info... kena cari daun cekur pulak lepas ni :)

Sue said...

kak..semlm nk komen tp tak lepas coz server down. hihi tp balik smlm da amek sket daun cekur kat umah babysitter. ingt nk tumbuk n tampal kat nenen. efek dia bole leh tau kak???? heheh serta merta ke makan masa berhari2? tak sabar niii...

eh kalau nk wat ulam kena amek yg pucuk muda2 bergulung tu ke? atau belasah je yg mana pon?

Kmieja said...

Mama sue: kalau nak buat ulam ambik yg pucuk muda, cabut sekali dgn ubinya, buat ulam+sambal belacan.

Kalaou nk tepek kat cik nenen, ambik daun yg tua, tumbuk lumat-lumat, tampal sampai kering.Dah kering barulah cuci semula.Yg nie kak mieja tk pernah try, kak mieja suka makan terus mcm kat atas tuh...:):)

Kat pasar borong tak pernah jumpa, tp kalaou pasar tani mesti ada kot kan?

Misz Sakura said...

tp memang sedap pn kak...kt umah sy mak tanam setiap 1 pasu 2 ubi...jadi naik byk...ada laa dlm 10 pasu..sy lah tukang kutip mkn..tiap hari...mkn dgn nasi pns..sedap sgt..wangi... :)

Misz Sakura said...

tp memang sedap pn kak...kt umah sy mak tanam setiap 1 pasu 2 ubi...jadi naik byk...ada laa dlm 10 pasu..sy lah tukang kutip mkn..tiap hari...mkn dgn nasi pns..sedap sgt..wangi... :)