June 4, 2010

Macamana nak Bawak EBM

Di atas permintaan dari 'hah', pasal ebm yang beku dan cair bawak dari kg ke KL.

PS: Sapa-sapa ada cara tersendiri, marilah share jugak :):) kat bawah nie cara mama gunakan setiap kali balik kampung masa mengepam kat sana, diwaktu susu tgh meriah.




BILA CUTI melebihi 3 hari-1minggu

BAHAN-BAHANNYA:

  1. Kertas SuratKhabar
  2. Tupperware/Plastik Besar
  3. Tape/loytape
  4. EBM beku
  • Gambar kat atas nie, masa balik kedah (lepas pantang ali iqbal).
  • Susu yg dah beku, mama balutkan dengan surat khabar, balut kena cepat-cepat sebab takut angin masuk , dan mesti balut setebal mungkin setiap botol-botol tuh. 
  • Mama balut lebih 5 helai kertas setiap satu botol, balut cantik-cantik, tapekan setiap yg sudah dibalut.
  • Masukkan kertas-kertas dlm tupperware hijau tu dahulu(gmbr tupperware mcm kat bawah), utk elakkan udara. 
  • atau kalaou rasa besar sgt nak masukkan dlm tupperware, masukkan dlm plastik biasa.
  • Lepas dah siap balut semua ebm, masukkan/renyokkan kertas-kertas tu ke dalam tupperware hijau/plastik. Kalaou letak dlm plastik, kertas tu kena ikut bulatan plastik tu....(kertas kena tebal).
  • masukkan balutan ebm ke dlm tupperware/plastik.
  • renyok-renyokkan kertas lagi, masukkan dlm tupperware/plastik.
  • masukkan lagi balutan ebm.
  • ulanginya sampai habis ebm.
  • Tutupkan tupperware tersebut (sebelum tutup, tekap/renyok2kan kertas) atau kalau pakai plastik, balutkan plastik tu dengan kertas, ikat plastik tu bg tiada udara. Balut dgn kertas plastik tu, masukkan lagi dlm plastik.
  • Dua-dua ekperimen nie mama dah try, memang tahan lama sepjg perjalanan dr. Kedah ke Sri Kembangan.
  • Makesure jgn bg udara masuk, bila sampai rumah, masih beku.
  • Dan terus masuk ke peti beku.
Bila CUTI dalam 2-3hari

BAHAN-BAHANNYA:
  1. Tupperware
  2. Ais
  3. EBM cair
  • Bila cuti balik kg, kurang dari 3 hari, biasanya mama akan bawak yg cair (tidak dibekukan).
  • Sebab ebm yg baru di pam, tahan 48jam dlm fridge suhu sejuk biasa.
  • selepas dari 48jam, mesti/wajib dibekukan kalaou tak di minum.
  • Bila bawak yg cair lagi mudah dari bawak yg dah berbeku, sebab risiko beku utk rosak sangat tinggi.
  • Bila bawak yg cair, letakkan dalam tupperware besar/tinggi mcm kat bawah nie(tupperware hijau).
  • masukkan ais ke dalamnya dahulu.
  • Masukkan ebm, timbus dgn ais permukaan bawah/atsnya.
  • Sampai rumah, boleh bekukan terus.
Gambar tupperware: tak der simpan gambar ebm yg di bawa pakai ais.

Kalaou ada coleman lagi bgs....beli yg besar terus....bila dah tak pakai utk ebm, boleh guna utk benda lain gak............gie camping, boleh isi ikan/ayam.....air tin pon bleh :):)



Tuan punya susu, masa nie ali iqbal dalam 7 bulan.

7 comments:

Suliana said...

sihatnye iqbal. berkat susu ibu kan. tapi aqil cenonet jek.. :-)

Nurul Aznil said...

Salam,
terkejut tengok tapawe akak. terpk sekejap, "Hah! kena letak kuih kapit dalam tu ke?", :P

Saya pakai coleman jer kak... nnt saya buat entry reply untuk ni, bleh? :p

Afne said...

salam,

nk share juga mcmn afne travel blk kg dgn ebm 1 kotak polisterin (kotak ikan) utk stok haziq seminggu. lbh kurg sebulan lbh yg lps afne kena chick pox. bwh sekali tabur air batu ketul, susun ebm, selang seli setiap layer dgn ais & ebm. atas sekali tabur ais. perjalanan 2-3 jam (kl - johor) alhamdulillah tak cair langsung! blh tgk entry afne di sini..

http://noorafne.blogspot.com/2010/04/ebm-17042010-travel-with-frozen-ebm.html

k.mieja said...

SHIN: boleh..boleh....nanti akak nak tgk yer :):)

k.mieja said...

AFNE: Tq share info....:):) blh cuba afne punya style plak...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

salam kak
nak tanye la..ebm yg baru di pam kan..sy baca ari tu tahan ke 5 hari dalam suhu peti ais tu..kak mieja cakap 48 jam..uhuh..mano satu den nak ikut ni eh..?

ena said...

sangat comel la ali! geget dia!! haha...

kang saya pon slalu travel. kak tau saya bawak kotak polisterin tu.. bli ais rm2.. letak atas letak bawah.. selamat susu..ekekeke